آدلسون، تاجر آمریکایی مالک بزرگ سرمایه‌ها

آدلسون، تاجر آمریکایی مالک بزرگ سرمایه‌ها
شلدون آدلسون، تاجر آمریکایی مالک بزرگ سرمایه‌ها و املاک و مستغلات و هتل‌ها در ایالت نوادای ایالات‌متحده است.
شلدون آدلسون، تاجر آمریکایی مالک بزرگ سرمایه‌ها و املاک و مستغلات و هتل‌ها در ایالت نوادای ایالات‌متحده است.
او با ثروت 3/9 میلیارد دلار هفتاد و سومین میلیاردر دنیا است. آدلسون از سال 2009 تا 2010 به میزان 105 پله در فهرست میلیاردر‌های فوربز بالا آمده است. شلدون گری آدلسون، در 6 آگوست سال 1933 در بوستون ماساچوست در آمریکا متولد شد. مادر آدلسون از مهاجران اوکراینی به ایالات‌متحده بود و خانواده پدرش نیز از مهاجران لیتوانیایی بودند. آدلسون در دورچستر در همسایگی بوستون بزرگ شد. پدرش در آنجا یک راننده تاکسی بود. شلدون از زمان کودکی شروع به کار کرد و به فروش روزنامه در محله‌های نزدیک خانه مشغول بود. او اولین کسب‌وکار خود را در سن 12 سالگی راه انداخت.
شلدون آدلسون در سال‌های بعد در مشاغلی چون کارگزار وام، مشاور سرمایه‌گذاری و مشاور مالی فعالیت می‌کرد. او سپس به کار فروش جعبه‌های لوازم آرایش پرداخت و در دهه 1960 نیز یک کسب‌وکار تورهای چارتر را با دو تا از دوستانش شروع کرد. آدلسون به کالج رفت، اما هرگز آن را به اتمام نرساند. منبع اولیه ثروت آدلسون نمایشگاه تجاری کامپیوتری کامدکس (COMDEX) بود که از سال 1979 تا 2003 هر ساله در ماه نوامبر در شهر لاس وگاس در ایالت نوادا برگزار می‌شد. آدلسون این نمایشگاه را به همراه شرکایش برای صنعت کامپیوتر راه انداخت. این نمایشگاه که اولین بار در سال 1979 برگزار شد، مهم‌ترین نمایشگاه تجاری کامپيوتر در دهه‌های 1980 و 1990 به شمار می‌آمد. او اولین بار هر فوت مكعب فضاي نمايشگاهي را 15 سنت كرايه كرد و 40 دلار اجاره داد و به این شکل توانست اولين درآمد هنگفتش را از راه برگزاري نمايشگاه‌هاي تجاري به دست آورد. شلدون آدلسون به همراه شرکایش در سال 1988 هتل سندز در لاس وگاس را خرید. آنها در همان سال مرکز نمایشگاه و همایش‌های سندز را که در آن زمان تنها مرکز همایش‌های با مالکیت خصوصی در آمریکا بود را تاسیس کردند. او در سال 1991 زمانی که با همسر دومش در ماه عسل بود، ایده تاسیس یک ابر هتل به ذهنش رسید. او هتل سندز را تخریب کرد و با خرج 5/1 میلیارد دلار هتل بزرگ ونتیان را تاسیس کرد. این هتل لوکس انقلابی در صنعت هتلداری نوادا ایجاد کرد و به خاطر معماری خاصش بسیار مورد تقدیر قرار گرفت.
این هتل جوایز دیگری نیز که آن را به عنوان فاخر و عالی‌ترین هتل در جهان معرفی می‌کرد، دریافت کرد. آدلسون و شرکایش در سال 1995 نمایشگاه کامدکس را در سال 1995 به قيمت 862 ميليون دلار به بانك ژاپني «سافت بانك» فروختند و این در حالی بود که سهم آدلسون بیش از 500 میلیون دلار بود. آدلسون گروه سندز خود را به شهر ماکائو در چین نیز وارد کرد. هتل سندز ماکائو در سال 2004 بازگشایی شد. او توانست تمام سرمایه اولیه‌ای را که برای این کار خرج کرده بود طی یک سال بازگرداند و چون خود مالک 69 درصد سهام آن بود زمانی که در سال 2004 سهام آن به طور عمومی عرضه شد، ثروت آدلسون به میزان زیادی، در حدود 750 درصد، افزایش پیدا کرد. از زمان تاسیس سندز ماکائو تاکنون ثروت آدلسون بیش از 14 برابر شده است. آدلسون در سال 2007 هتل ونتیان ماکائوی 4/2 میلیارد دلاری را در کواتی ساخت.
او گفته که قصد دارد هتل‌های بیشتری را تحت برندهای چهار فصل،‌ شرایتون و سنت رگیس احداث کند و همچنین قرار است مبلغ 12 میلیارد دلار در هتل سندز در لاس‌وگاس سرمایه‌گذاری شود.آدلسون در حال حاضر ريیس و مدیر اجرایی شرکت لاس وگاس سندز است که دو زیرمجموعه اصل آن هتل ونتیان و مرکز نمایشگاه و همایش‌های سندز است. آدلسون از همسر اولش جدا شده و در سال 1991 با همسر دوم خود ازدواج کرد. دو پسر او گرفتار اعتیاد به مواد مخدر شدند و یکی از آنها نیز در سال 2005 بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر از دنیا رفت. آدلسون از سال 2001 از بیماری نوروپاتی محیطی رنج می‌برد و مجبور است با عصا راه برود.بنا به برآورد مجله فوربز، طی دو سال گذشته ثروت آدلسون روزانه 23 ميليون و 600 هزار دلار يا نزديك به يك ميليون دلار در هر ساعت افزایش می‌یابد. آدلسون در حال حاضر ساکن لاس وگاس است.
الهام جوادی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۹:۲۰:۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد