جرمن خان (German Khan)، ثروتمند روسی

جرمن خان (German Khan)، ثروتمند روسی
جرمن خان، فرد ثروتمند روسی و از صاحبان گروه آلفا است که با ثروت 2/8 میلیارد دلار هشتاد و سومین ثروتمند جهان در سال 2010 است.
جرمن خان، فرد ثروتمند روسی و از صاحبان گروه آلفا است که با ثروت 2/8 میلیارد دلار هشتاد و سومین ثروتمند جهان در سال 2010 است. او ثروت خود را از صنایع نفت، بانکداری و مخابرات به‌دست آورده است. جرمن‌خان از سهامداران عمده گروه آلفا و مدیر اجرایی شرکت TNK-BP، سومین تولید‌کننده بزرگ نفت روسیه، است.
جرمن بوریسوویچ خان در 26 اکتبر سال 1962 در شهر کیو متولد شد. پدر جرمن دانشمند مشهوری در زمینه متالورژی بود. جرمن به طور جدی به ورزش بوکس می‌پرداخت. او در سال 1978 از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد. خان پس از تحصیل به عنوان مکانیک در کارخانه تجهیزات خلبانی کیو مشغول به کار شد. او در سال 1982 از کالج علوم صنعتی فارغ‌التحصیل شد و به موسسه فولاد و آلیاژ مسکو و از مدرسه ریخته‌گری فلزات آهنی این موسسه فارغ‌التحصیل شد. جرمن خان در دوره تحصیل خود در این موسسه با میخائیل فریدمن (موسس گروه‌آلفا) و آلکسی کوزمیچف، که هر دو میلیاردر هستند، آشنا شد. او در زمان گورباچف که مقررات مالکیت شرکت‌های خصوصی تسهیل شده بود، به همراه این دو دوست در سال 1989 تعاونی آلفا اکو، در زمینه خیاطی را تاسیس کرد. وی از سال 1990 تا 1992 به دعوت میخائیل فریدمن ریاست شرکت عمده فروشی آلفا اکو را بر عهده گرفت. جرمن خان به همراه فریدمن و کوزمیچف در سال 1991 بانک آلفا را تاسیس کردند که در حال حاضر بزرگ‌ترین بانک خصوصی روسیه بر حسب سرمایه است. جرمن خان در حال حاضر بخشی از سهام آلفا بانک را در اختیار دارد. فریدمن کنسرسیوم گروه آلفا را تاسیس کرده است. این گروه یک مجموعه شرکت است که در حال حاضر کنترل بانک آلفا، شرکت آلفا کپیتال، تیومن اویل، بنگاه‌های تولید مصالح ساختمانی ( مثل سیمان،‌ الوار، شیشه)، کسب‌وکار فرآوری مواد خوراکی و یک زنجیره از سوپرمارکت‌ها را تحت کنترل خود دارد. فعالیت‌های دیگر این گروه شامل نفت و گاز،‌ بانکداری، مدیریت سرمایه، بیمه، فروشگاه‌های زنجیره‌ای،‌ مخابرات، رسانه، تامین و تصفیه آب و سرمایه‌گذاری می‌شود. با سرمایه حاصل از این کسب‌وکار آلفا بانک را که امروزه بزرگ‌ترین بانک روسیه است، تاسیس کرد. گروه بانکداری آلفا که در سال 1990 تاسیس شده همچنان جایگاه خود را به عنوان بهترین بانک خصوصی روسیه حفظ کرده است. این بانک دامنه گسترده‌ای از خدمات و محصولات را در تمام بخش‌های بازار مالی روسیه ارائه می‌کند. این بانک در حال حاضر با 340 شعبه در روسیه و خارج از آن به بیش از 40000 شرکت فعال و بیش از 1/4 میلیون مشتری خدمات ارائه می‌کند.
خان در سال 1996 ريیس کل این شرکت شد. از سال 1998 خان به عنوان نایب‌ريیس شرکت نفتی تیومن انتخاب شد. گروه آلفا این شرکت را در دهه 1990 از دولت خریده و آن را با شرکت TNK-BP (سومین تولید‌کننده بزرگ نفت روسیه) ادغام کرد. زمانی که گروه آلفا شرکت بزرگ TNK را خرید، خان مسوول هدایت عملیات شد. در حال حاضر نیمی از TNK در اختیار شرکت بریتیش پترولیوم BP است، اما جرمن خان همچنان سکان این شرکت را در دست دارد. امروزه او یکی از سهامداران عمده و رییس شرکت غول‌پیکر TNK-BPاست. این شرکت یک شرکت پیشتاز نفتی و جزو 10 شرکت نفتی خصوصی برتر جهان براساس تولید نفت خام است. این شرکت در سال 2003 و با شراکت گروه نفتی BP و گروه نفتی گروه آلفا (AAR) تاسیس شد.
خان ازدواج کرده، سه فرزند دارد و در حال حاضر ساکن حومه شهر مسکو است. او به شکار علاقه و کلکسیون بزرگی از اسلحه‌ها و تفنگ‌های شکاری دارد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۲۶:۱۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد