گالن وستون، رييس و مدیر امپراتوری تولیدکننده مواد غذایی

گالن وستون، رييس و مدیر امپراتوری تولیدکننده مواد غذایی
گالن وستون، رييس و مدیر امپراتوری تولیدکننده مواد غذایی و فروشگاه‌های زنجیره‌اي جورج وستو که توسط پدربزرگ او جورج در سال 1882 تاسیس شده بود، است.
گالن وستون، رييس و مدیر امپراتوری تولیدکننده مواد غذایی و فروشگاه‌های زنجیره‌اي جورج وستو که توسط پدربزرگ او جورج در سال 1882 تاسیس شده بود، است. وی به همراه خانواده‌اش با ثروت 2/7 میلیارد دلار در جایگاه صدم ثروتمندان جهان در سال 2010 قرار دارد. گالن وستون یک میلیاردر و فرد خیر کانادایی است که ریاست فروشگاه‌های زنجیره‌اي ‌هالت رنفرو در کانادا، سلفریجز در بریتانیا و براون توماس در دوبلین،‌ ايرلند را نیز بر عهده دارد.
ویلارد گوردون گالن وستون در 29 اکتبر سال 1940 در مارلو، باکینگهام در نزدیکی لندن در انگلستان متولد شد. او کوچک‌ترین فرزند در میان 9 فرزند گارفیلد وستون و رتا وستون بود. گارفیلد وستون نیز یک کانادایی اهل کسب و کار بود که پدرش، جورج وستون موسس شرکت جورج وستون بود. گارفیلد توانسته بود کسب و کار پدر را به خوبی ادامه داده و در دهه 1930 با خرید و مدرن کردن کارخانه‌های تولید نان و بیسکویت در سرتاسر بریتانیا‌ اين شرکت را گسترش داده بود. وستون و خانواده‌اش در سال 1945 به کانادا باز گشتند. البته ‌اين خانواده به واسطه‌اين که گارفیلد به دنبال گسترش کسب و کار و تاسیس سوپرمارکت‌هایی در آمریکای شمالی و اروپا بود، بارها به کشورهای مختلف نقل مکان کردند. زمانی که گالن رشد کرد در فروشگاه‌های مختلفی که برای پدرش بود، مشغول به کار شد. او در سال 1961 و پس از اتمام تحصیل در رشته MBA در دانشگاه وسترن اونتاریو، به دوبلین نقل مکان کرد تا یک فروشگاه خوار بار با پول خودش تاسیس کند. کمی بعد او توانست دومین فروشگاه را باز کند.‌ اين فروشگاه‌ها بعدا تکامل یافت و تبدیل به سوپرمارکت‌های زنجیره‌اي پاورز شد و وستون به‌اين طریق باعث ‌ايجاد فرصت‌های شغلي زیادی در جمهوری ‌ايرلند شد. کسب‌وکار وستون تا سال 1965 به شش فروشگاه خواربار افزایش یافت و چهار سال بعد او کسب و کار خود را با خرید مجموعه‌های فروشگاهی ورشکسته گسترش داد. او نام تمامی‌ اين فروشگاه‌ها را به پنیز تغییر داد. وستون ظرف یک سال 4 فروشگاه کالاهای تخفیف دار از ‌اين دست باز کرد. دو سال بعد نخستین فروشگاه پنیز در خارج از دوبلین راه‌اندازی شد که پس از آن 11 فروشگاه دیگر نیز در خارج از دوبلین باز شد.
وستون در‌اين حین در سال 1966با هیلاری فراین از افراد مشهور در زمینه مد و لباس‌ايرلند ازدواج کرد. او در اوایل دهه 1970 فروشگاه خواربار رقیب، کویینزورث و سهام فروشگاه براون توماس در دوبلین را خرید. درنهايت نيز کل‌ اين فروشگاه را از آن خود کرد. در سال 1971 گارفیلد وستون که در آن زمان رييس شرکت جورج وستون بود،‌ از پسرش خواست تا وضعیت شرکت لابلاوز، شرکت سوپرمارکت‌های زنجیره‌اي در اونتاریو را که به نظر می‌رسید در حال ورشکستگی باشد، بررسی کند. گالن متوجه شد که ‌اين شرکت به شدت مقروض بود. به ‌اين شکل در سال 1972 گالن به عنوان مدیر عامل ‌اين شرکت انتخاب شد.
گالن در سال 1974 به عنوان رييس و مدیر شرکت پدر منصوب شد. شرکت جورج وستون در بخش خرده فروشی در دهه 1970 گسترش زیادی داشت و تا سال 1984 تبدیل به بزرگترین و سودآورترین فروشگاه‌های زنجیره‌اي کانادا شد.‌اين شرکت در پایان‌اين دهه بیش از 300 فروشگاه داشت و 1200 فروشگاه نيز حق امتياز آن را داشتند. درآمد ‌اين شرکت که دفتر مرکزی آن در تورنتو، اونتاریو در کانادا، واقع شده و بیش از 148 هزار کارمند دارد، در سال 2007 بیش از 8/32 میلیارد دلار کانادا برآورد شده بود. گالن وستون از بسیاری از فعالیت‌های خیرخواهانه چه به شکل شخصی و چه از طریق بنیاد گارفیلد وستون، حمایت کرده است. او در حال حاضر رييس ‌اين بنیاد خصوصی و خانوادگی است.
الهام جوادی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۴:۲۵:۱۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد