آلکسی کوزمیچف، میلیاردری ديگر از گروه آلفا

آلکسی کوزمیچف، میلیاردری ديگر از گروه آلفا
آلکسی کوزمیچف یک میلیاردر روس دیگر از سهامداران گروه آلفا است که به همراه جرمن خان و میخائیل فریدمن ثروت خود را از این گروه به‌دست آورده است. آلکسی کوزمیچف در 15 اکتبر سال 1962 در شهر کیروف در شمال روسیه متولد شد.
آلکسی کوزمیچف یک میلیاردر روس دیگر از سهامداران گروه آلفا است که به همراه جرمن خان و میخائیل فریدمن ثروت خود را از این گروه به‌دست آورده است. آلکسی کوزمیچف در 15 اکتبر سال 1962 در شهر کیروف در شمال روسیه متولد شد.
گروه آلفا یک مجموعه شرکت است که در حال حاضر کنترل بانک آلفا، شرکت آلفا کپیتال، شرکت نفتی تیومن، بنگاه‌های تولید مصالح ساختمانی (مثل سیمان،‌ الوار، شیشه)، کسب‌وکار فرآوری مواد خوراکی و یک زنجیره سوپر مارکت‌ را تحت کنترل خود دارد. فعالیت‌های دیگر این گروه شامل نفت و گاز،‌ بانکداری، مدیریت سرمایه، بیمه، فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای،‌ مخابرات، رسانه، تامین و تصفیه آب و سرمایه‌‌گذاری می‌‌شود. درآمد این گروه در سال 2006 بیش از 8/2 میلیارد دلار و سود آن بیش از 66/1 میلیارد دلار و مجموع سرمایه‌های آن در حدود 2/32 میلیارد دلار برآورد شده بود. زیرمجموعه‌های اصلی گروه آلفا شامل بانک آلفا، شرکت آلتیمو، آویوا نوا، مگافون، TNK-BPو ویمپل‌کام می‌شوند.
آلکسی کوزمیچف به همراه میخائیل فریدمن که در حال حاضر خود نیز یکی از میلیاردرهای روس است، در موسسه فولاد و آلیاژ مسکو به تحصیل پرداخت. کوزمیچف در سال 1989 از اولین کسانی بود که برای تاسیس گروه اکو آلفا که در حال حاضر به کنسرسیوم گروه آلفا تبدیل شده، با فریدمن شریک شد. کوزمیچف از سال 1990 تا 1995 ريیس دپارتمان بین‌الملل آلفا اکو بود. او از سال 1992 نیز از اعضای هيات‌مدیره شرکت منابع کراون شده است. این شرکت کار تجارت نفت را انجام می‌دهد و از شرکت‌های زیرمجموعه گروه آلفا است. کوزمیچف از سال 1997 ريیس هيات‌مدیره این شرکت شده است.
آلکسی کوزمیچف در حال حاضر ريیس کمیته مشورتی A1، یکی از بخش‌های با سرمایه شخصی درون گروه آلفا، است. شرکت A1 بخش سرمایه‌های بانک آلفا را مدیریت می‌کند. آلکسی کوزمیچف هم‌اکنون مسوول هماهنگی و توسعه کسب‌وکار سرمایه‌گذاری در روسیه و بازارهای خارجی است. کوزمیچف و فریدمن در سال 1991 بانک آلفا که در حال حاضر بزرگ‌ترین بانک خصوصی از لحاظ سرمایه در روسیه است را راه‌اندازی کردند. این بانک دامنه گسترده‌ای از خدمات و محصولات را در تمام بخش‌های بازار مالی روسیه ارائه می‌کند و در حال حاضر با 340 شعبه در روسیه و خارج از آن به بیش از 40000 شرکت فعال و بیش از 1/4 میلیون مشتری خدمات ارائه می‌کند.
آلکسی کوزمیچف بخشی از سهام بانک آلفا را نیز در اختیار دارد. این بانک توانسته بخش زیادی از بدهی‌های خود را با قرض‌دهندگانش از جمله اولگ دریپاسکا تسویه کند. ارزش سهام این بانک در سال گذشته افزایش یافته است. کوزمیچف و فریدمن همچنین در اواخر دهه 1990 شرکت نفتی تیومن را از دولت خریدند و با ادغام و شراکت با بخش روسی شرکت بریتیش پترولیوم، شرکت TNK-BP را شکل دادند. ارزش سهام این شرکت طی سال گذشته دو برابر شده است.
گروه آلفا و سهام دو شرکت
کوزمیچف همچنین یکی از اعضای کمیته مشورتی شرکت آلتیمو و از اعضای هيات‌مدیره شرکت آلفا فاینانس (سرمایه‌های نفتی و مالی) و شرکت ABH (مجموعه شرکت‌های گروه بانکداری آلفا) است. شرکت آلتیمو (آلفا تله‌کام اینترنشنال موبایل) یکی از شرکت‌های گروه آلفا است که در بخش سرمایه‌گذاری روی ارتباطات دوربرد فعالیت می‌کند. این شرکت تا قبل از سال 2004 به نام آلفا تله‌کام شهرت داشت. کوزمیچف همچنین ريیس هيات‌مدیره شرکت راشن تکنولوژیز است. این شرکت در زمینه نانو و بیوتکنولوژی فعالیت می‌کند.
آلکسی کوزمیچف ازدواج کرده و یک فرزند دارد و در حال حاضر ساکن مسکو است.
الهام جوادی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۷:۸:۱۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد