مالک هندی ایرانی‌الاصل بزرگ‌ترین شرکت ساخت‌وساز هند

مالک هندی ایرانی‌الاصل بزرگ‌ترین شرکت ساخت‌وساز هند
پولانجی شاپورجی میستری فردی سرشناس در زمینه ساخت‌وساز است که اصلیتی پارسی دارد. او با ثروت 8/5 میلیارد دلاري صد و بیست و نهمین میلیاردر دنیا در سال 2010 است.
پولانجی شاپورجی میستری فردی سرشناس در زمینه ساخت‌وساز است که اصلیتی پارسی دارد. او با ثروت 8/5 میلیارد دلاري صد و بیست و نهمین میلیاردر دنیا در سال 2010 است.
پولانجی میستری در سال 1930 در هندوستان متولد شد. وی ريیس گروه 141 ساله پولانجي شاپورجي است که آن را به ارث برده و از طریق آن مالک شرکت ساخت‌وساز پولانجی شاپورجی، شرکت نساجی فوربز و شرکت یورکا فوربز است. شاپورجی همچنین 5/18 درصد از سهام شرکت پسران تاتا و بخش عمده سهام بزرگ‌ترین شرکت خصوصی هندوستان،‌ گروه تاتا را در اختیار دارد. در واقع دختر او لیلا همسر برادر ريیس شرکت تاتا است. پولانجی میستری ريیس سابق انجمن شرکت‌های سیمان نیز بوده است.
140 سال پیش شهر مومبای تنها مکانی خالی از سکنه بود. در آن زمان شرکت لیتل وود پولانجی که امروزه نام آن به پولانجی شاپورجی تغيير يافته و یکي از بزرگ‌ترین شرکت‌های ساخت‌وساز در هند و خارج از آن است، یک مخزن آب در نزدیکی این شهر ایجاد کرد. در صد سال پس از آن شرکت بر پروژه‌هایی متمرکز شد که در پیشرفت‌های عمده در تکنولوژی ساخت‌وساز فعاليت مي‌كردند یا اندازه بسیار بزرگی داشتند. این شرکت به لطف میراث و ثروتی که داشت و همچنین با داشتن مهارت‌های مدیریتی جدید و تکنولوژی‌های به روز و تلاش برای کسب رضایت مشتری توانسته همچنان در قرن بیستم به موفقیت خود ادامه دهد. شرکت پولانجی شاپورجی تاکنون سازه‌های متنوعی چون کارخانه‌ها،‌ تاسیسات هسته‌ای، تاسیسات زباله‌های هسته‌ای،‌ تاسیسات تحقیقاتی و علمی،‌ ورزشگاه و تالارهای کنفرانس،‌ فرودگاه، هتل،‌ بیمارستان، آسمانخراش‌های بزرگ، مجتمع‌های مسکونی،‌ شهرک، کارخانه‌های تصفیه آب، جاده‌ها، اتوبان‌ها، نیروگاه‌ها و تاسیسات بیوتکنولوژی را ساخته است. این شرکت قدیمی‌ترین شرکت ساخت‌وساز هندوستان، اولین شرکت هندی که در دهه 70 به بازار خاورمیانه راه یافت، اولین شرکت ساخت‌وساز هندی که گواهینامه ISO 9001 دریافت کرد و اولین شرکت ساخت‌وساز هندی که دو برج 60 طبقه‌ای در قلب شهر مومبای ساخته، است.
گروه تاتا نیز یک گروه چند ملیتی در مومبای هند است که برحسب سرمایه بازار و درآمد به عنوان بزرگ‌ترین گروه چندمليتي در هند و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در جهان شناخته می‌شود. شرکت‌های زیرمجموعه این گروه در زمینه‌های مختلفی چون فولاد، اتومبیل، تکنولوژی اطلاعات، مخابرات، نیرو، چای و هتلداری و خدمات پذیرایی فعالیت می‌کنند. این گروه بزرگ در بیش از 85 کشور جهان و در 6 قاره فعالیت دارد و محصولات و خدمات خود را نیز به 80 کشور دنیا صادر می‌کند. این گروه شامل بیش از 114 شرکت و زیرمجموعه است. درآمد این شرکت در سال 2010 در حدود 8/70 میلیارد دلار و کل سرمایه‌های آن در حدود 7/52 میلیارد دلار برآورد شده است. این گروه در مجموع بیش از 363 هزار کارمند را در استخدام خود دارد. این گروه در سال 1986 توسط جامشتجی تاتا تاسیس شده است. اعضای خانواده تاتا نیز اصلیتی ایرانی دارند.
پولانجی میستری در سال 2007 تابعیت هندی خود را رها کرده و شهروند ایرلند شد که این کار او را تبدیل به ثروتمندترین فرد ایرلند کرده است.
دو پسر او، شاپور و کوروش در حال حاضر گروه شاپورجی پولانجی را اداره می‌کنند. پولانجی به‌رغم ثروت زیاد و موفقیت در کسب‌وکار در هندوستان به ندرت در انظار عمومی و رسانه‌ها حاضر می‌شود. وی ازدواج کرده و 4 فرزند دارد. کارکنان پولانجی میستری او را مردی بدون خطا و دوستانش او را مردی متواضع می‌نامند.
 الهام جوادی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۷:۱۹:۵۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد