لئونید فدان، دست راست رييس دومین شرکت نفتی روسیه

لئونید فدان، دست راست رييس دومین شرکت نفتی روسیه
لئونید فدان، ارتشی اسبق روسی، با ثروت 5/5 میلیارد دلار صد و سی و ششمین میلیاردر جهان در سال 2010 است.
لئونید فدان، ارتشی اسبق روسی، با ثروت 5/5 میلیارد دلار صد و سی و ششمین میلیاردر جهان در سال 2010 است. او ثروت خود را از شرکت لوک‌اویل و دوستی با وحید آلکپروف، میلیاردر معروف روسی، به‌دست آورده است. در واقع این میلیاردر روسی دست راست مدیرعامل لوک‌ اویل، وحید آلکپروف، است. فدان در حدود 3/9 درصد از سهام لوک اویل را در اختیار دارد.
لئونید آرنولدوویژ فدان در 5 آوریل سال 1955 در شهر کییو در اوکراین متولد شد. او در سال 1977 از مدرسه ارشد نظامی روستوو ندلین فارغ‌التحصیل شد.
زمانی که فدان در اواخر دهه 1980 در شهر کوگالیم در سیبری مشغول خدمت بود، با وحید آلکپروف که رييس شرکت نفت و گاز محلی بود، آشنا شد. آلکپروف در آن زمان برای شرکت «سرگت ‌نفت‌ گاز» (Surgutneftegas) کار می‌کرد. وحید آلکپروف در سال 1990 به مقام نماینده وزیر صنعت نفت‌وگاز جماهیر شوروی منصوب شد و تبدیل به جوان‌ترین نماینده وزیر انرژی در تاریخ شوروی شد. در آن زمان آلکپروف ساختار عمودی شرکت‌های انرژی در مالکیت دولت را ارتقا و بهبود داد. این کار باعث گرد هم آمدن گستره وسیعی از سازمان‌ها در بخش انرژی شد. وحید آلكپروف به عنوان نماینده وزیر صنعت نفت و گاز جماهیر شوروی، در اولین تلاش‌ها برای خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی، در چارچوب‌دهی شرکت Langepas-Uray-Kogalymneft، که در اواخر سال 1991 به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه وزارت سوخت و انرژی تاسیس شده بود، مشارکت داشت. این شرکت در سال 1993 به شرکت نفتی لوک‌اویل تغییر نام داد و آلکپروف نیز رييس این شرکت شد.
فدان در دهه 1990 در خصوصی‌سازی لوک اویل به آلکپروف کمک زیادی کرد. شرکت لوک اویل همزمان با فروپاشي اتحاد جماهیر شوروی در 1991 برخاست. این شرکت توسط گروه کوچکی از بوروکرات‌های شوروی به رهبری آلکپروف تاسیس شد. این گروه، دسته‌های کاری قدرتمندی را به یک منطقه دورافتاده در سیبری به نام کوگالیم، برای حفاری فرستادند. فدان از سال 1993 تا 94 مدیرعامل بخش مشاوره لوک اویل بود. او از سال 1994 تاکنون رييس بخش توسعه استراتژیک و تحلیل سرمایه‌گذاری شرکت است.
آلکپروف با به‌دست گرفتن سهام و سرمایه لوک اویل از فنون مدیریت سرمایه داری، فعالیت‌های صنعتی سوسیالیست‌ها و ارتباطات سیاسی خود استفاده کرد تا لوک اویل را به یکی از شرکت‌های پیشتاز نفتی در جهان و بزرگترین شرکت نفتی و تولید کننده نفت در روسیه تبدیل کند. تولید این شرکت در سال 2007 بیش از 96 میلیون تن نفت، با تولید بیش از 9/1 میلیون بشکه در روز بود. این شرکت بعد از اکسون موبیل بيشترين ميزان ذخاير نفت و گاز را در اختيار دارد. درآمد خالص این شرکت که در حدود 150 هزار کارمند دارد و در بیش از 40 کشور در سرتاسر دنیا فعالیت می‌کند، در سال 2009 در حدود 1/7 میلیارد دلار بوده است. این شرکت در حدود 3/1 درصد از ذخیره نفت جهان را در اختيار دارد. این شرکت با خرید شرکت گتی پترولیوم مارکتینگ، اولین شرکت روسی بود که یک شرکت آمریکایی را خرید. لئونيدفدان در حال حاضر سرپرستی فعالیت‌های سرمایه‌گذاری IFD کپیتال را بر عهده دارد و نایب رييس شرکت لوک‌اویل است. او معروف‌ترین چهره دومین شرکت بزرگ تولید کننده نفت در روسیه است. فدان تاکنون 7 مدال و یک نشان افتخار دریافت کرده است.
لئونید فدان ازدواج کرده و 2 فرزند دارد. او در حال حاضر ساکن مسکو است.
فدان هر تابستان میزبان مسابقات اسب دوانی در هیپودروم مسکو است. وی که علاقه شدیدی به فوتبال دارد مالک باشگاه فوتبال اسپارتاک مسکو نیز هست.
الهام جوادی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۹:۱۸:۵۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد