تری گو، میلیاردر خیر تایوانی

تری گو، میلیاردر خیر تایوانی
تری گو، میلیاردری تایوانی است که هدایت شرکت هون‌های پرسیژن را برعهده دارد. وی با ثروت 5/5 میلیارد دلار صدوسی‌وششمین میلیاردر جهان در سال 2010 است.
تری گو، میلیاردری تایوانی است که هدایت شرکت هون‌های پرسیژن را بر عهده دارد. وی با ثروت 5/5 میلیارد دلار صد و سی ‌و ششمین میلیاردر جهان در سال 2010 است.
شرکت هون‌های پرسیژن یک شرکت تولیدکننده الکترونیکی است که در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌هاي طراحی، آزمون، تولید، توزیع و خدمات پس از فروش قطعات الکترونیک و مونتاژ قطعات برای تولیدکنندگان تجهیزات الکترونیکی در جهان به شمار می‌رود. این شرکت در کشورهای مختلف جهان کارخانه‌هایی دارد. بزرگ‌ترین کارخانه صادرکننده این شرکت در چین قرار دارد.
تری تای- مینگ‌گو در 8 اکتبر سال 1950 در شهر تایپی کاونتی در شمال تایوان متولد شد. خانواده او قبل از اینکه در سال 1949 به تایوان مهاجرت کنند، در استان شانکسی در چین زندگی می‌کردند. تری بزرگ‌ترین فرزند خانواده بود؛ پدرش یک پلیس بود، اما از آن جایی که نمی‌توانست خرج خانواده را تامین کند در مشاغل مختلفی در کارخانه لاستیک، شرکت داروسازی‌ و کارخانه آسیاب مشغول به کار شد. او از کالج ماریتمیم در تایپی فارغ‌التحصیل شد.
تری گو شرکت خود را در سال 1974 با سرمایه 7500 دلار و تنها 10 کارگر تاسیس کرد. شرکت او در آن زمان برای دستگاه‌های تلویزیون قطعات پلاستیکی تولید می‌کرد. شرکت گو در سال 1982 به هون‌های پرسیژن تغییر نام پیدا کرد. گو در سال 1988 کارخانه خود را در شنژن در چین تاسیس کرد. این کارخانه همچنان بزرگ‌ترین کارخانه او باقی مانده است.
شرکت هون‌های پرسیژن در حال حاضر بیشتر با نام تجاری خود، گروه فاکسکان که قطعاتی برای شرکت‌های معروفی چون اپل، نینتندو و نوکیا تولید می‌کند، شناخته می‌شود. شرکت بین‌المللی فاکسکان یک زیرمجموعه چندملیتی از شرکت هون‌های پرسیژن است. درآمد این شرکت در سال 2009 بیش از 8/61 میلیارد دلار و درآمد خالص آن در حدود 74/1 میلیارد دلار برآورد شده بود. کارکنان این شرکت در سال 2010 بیش از 920 هزار نفر بودند. فاکسکان در ابتدا تنها نام تجاری شرکت هون‌های بود؛ اما در سال 2000 تبدیل به یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت شد.
تری گو در حال حاضر مالک 30 درصد از سهام شرکت هون‌های پرسیژن و رييس آن است. مدل مدیریتی گو همواره بسیار بحث برانگیز بوده است. برای مثال گزارش‌ها حاکی از آن است که کارگران او اجازه صحبت با یکدیگر را ندارند، ساعات کاری زیاد بوده و بین کارکنان چینی و تایوانی تبعیض گذاشته می‌شود. در سال 2010 نیز 11 نفر از کارکنان شرکت گو اقدام به خودکشی کردند که در پی آن فاکسکان به میزان زیادی دستمزد کارکنان خود به‌ویژه در کارخانه شرکت در شنژن را افزایش داده و برای جلوگیری از خودکشی در برخی از تاسیسات خود تمهیداتی اندیشیده است.
تری گو سال گذشته پس از مرگ همسرش مجددا ازدواج کرد. وی سه فرزند دارد و در حال حاضر ساکن تایپی است. تری‌گو در سال 2000 به همراه همسر اولش یک سازمان تحصیلی خیریه تاسیس کرد. او قصد دارد یک سوم از ثروت خود را به خیریه ببخشد.
الهام جوادی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۸:۷:۴۷ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد