سلیمان کریموف، سیاستمدار و میلیاردر روس

سلیمان کریموف، سیاستمدار و میلیاردر روس
سلیمان کریموف، سیاستمدار و میلیاردر روس است که با ثروت 5/5 میلیارد دلار در جایگاه صد و سی‌وششم میلیاردرهای دنیا قرار دارد.
سلیمان کریموف، سیاستمدار و میلیاردر روس است که با ثروت 5/5 میلیارد دلار در جایگاه صد و سی‌وششم میلیاردرهای دنیا قرار دارد. سلیمان ابوسعیدیان کریموف در 12 مارس سال 1966 در شهر دربنت در داغستان روسیه متولد شد.
پدر او یک وکیل بود که در دپارتمان تحقیقات جنایی کار می‌کرد و مادرش نیز به عنوان حسابدار در بانک پس انداز روسیه شاغل بود. سلیمان کوچک‌ترین عضو خانواده بود. برادر وی پزشک و خواهرش استاد زبان و ادبیات روسی است. کریموف در جوانی به ورزش جودو علاقه داشت و در چندین مسابقه نیز مقام‌هایی کسب کرد. سلیمان کریموف بعد از اتمام دوره متوسطه در دربنت در سال 1983 ابتدا برای ادامه تحصیل به دپارتمان مهندسي ساختمان در موسسه پلی تکنیک داغستان رفت. وی سپس به ارتش اعزام شد. سلیمان از سال 1984 تا 1986 در نیروهای استراتژیک موشکی ارتش به عنوان گروهبان ارشد در بخش محاسبات فعالیت می‌کرد.
سلیمان کریموف پس از بازگشت از ارتش تحصیلات خود را ادامه داد و به دانشکده اقتصاد دانشگاه ایالتی داغستان رفت و با مدرک اقتصاد از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. وی طی دوران تحصیل خود در این دانشگاه جانشین ريیس کمیته اتحادیه تجارت دانشگاه بود. کریموف در دوره تحصیل خود با همکلاسی خود،‌ فیروزه ازدواج کرد.
کریموف در اوایل دهه 1990 به مسکو آمد و شروع به خرید سهام شرکت‌ها به قیمت ارزان و فروش آنها به شکلی سودآور کرد که این شرکت‌ها شامل هواپیمایی ونوکوو، هواپیمایی مورمانکس، بانک آوتو، کارخانه فلز نوستا، شرکت بیمه اینگوستراخ و شرکت حمل و نقل نفتی ترانسنفت می‌شدند. وی در شرکت التاو استخدام شد. کریموف در اولین 5 ساله کاری خود از سال 1989 تا 1995 گام‌های عمده ای در شغل خود برداشته و از یک اقتصاددان ساده به دستیار مدیرکل امور اقتصادی تبدیل شد. شرکت التاو برای بهبود عملکرد خود در سال 1993 بانک صنعتی فدرال را در مسکو تاسیس کرد. سلیمان کریموف به عنوان نماینده شرکت به این بانک فرستاده شد. انرژی این مدیر جوان و علاقه‌اش برای مستقل شدن بی‌نتیجه نماند و کریموف در سال 1995 جانشین مدیرعامل اتحادیه مالی مسکو شد. کریموف از سال 1997 به عضویت موسسه بین‌المللی شرکت‌ها در مسکو در آمد و از سال 1999 نیز نایب رييس این سازمان غیرانتفاعی مستقل شد. کریموف ثروت اصلی خود را با سرمایه‌گذاری در شرکت گازپروم (بزرگ‌ترین شرکت استخراج گاز طبیعی در جهان و بزرگ‌ترین شرکت روسیه) و اسبربانک (بزرگ‌ترین بانک روسیه و اروپای شرقی که دفتر مرکزی آن در مسکو واقع است) در سال 2004 به‌دست آورده است. او کنترل شرکت نفتا- موسکوا را نیز در اختیار دارد. این گروه سرمایه‌گذاری از سال 2001 تا کنون به شکلی فعال در بازار روسیه حضور دارد. در حال حاضر این شرکت چندین پروژه بزرگ در صنعت معدن، فلزات، مخابرات، املاک و مستغلات، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بازار سهام را در دست دارد. فعالیت‌های سرمایه‌گذاری این شرکت از شهرتی جهانی برخوردار است.
سلیمان کریموف از سال 2003 فعالیت‌های سیاسی خود را در داغستان افزایش داده است. یکی از اعضای شورای فدراسیون روسیه است و پس از ترک حزب لیبرال دموکرات روسیه به عضویت روسیه متحد (نام یکی از احزاب سیاسی کشور روسیه است. این حزب در میان احزاب روسیه به عنوان حزبی میانه‌رو مطرح است و از ريیس جمهور کنونی روسیه ديمیتری مدودف حمایت می‌کند) در آمده است. کریموف در سال 2006 یک تصادف شدید در شهر نیس با خودروی فراری خود داشت که منجر به آتش گرفتن خودرو شد. هلی‌کوپترهای اورژانس به سرعت کریموف را که به شدت دچار سوختگي شده بود، به یک بیمارستان تخصصی در مارسی رساندند. فراری او نیز که درحدود 675 هزار دلار می‌ارزید، کاملا از بین رفت.
سلیمان کریموف سه فرزند دارد و ساکن مسکو است. او همچنین ریاست هیات معتمده فدراسیون کشتی را بر عهده دارد.
الهام جوادی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۸:۲۹:۱۶ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد