گائوتام آدانی میلیاردری هندی و رييس گروه آدانی

گائوتام آدانی میلیاردری هندی و رييس گروه آدانی
گائوتام آدانی میلیاردری هندی و رييس گروه آدانی،‌ یک شرکت تجارت و صادرات پیشتاز در هند،‌ است.
گائوتام آدانی میلیاردری هندی و رييس گروه آدانی،‌ یک شرکت تجارت و صادرات پیشتاز در هند،‌ است. وی با ثروت 8/4 میلیارد دلار در جایگاه صد و شصت و هفتم ثروتمندان جهان در سال 2010 قرار دارد. مجله فوربز در سپتامبر سال 2010 آدانی را به عنوان هفتمین فرد ثروتمند در هند معرفی کرد. وی همچنین اولین میلیاردر از شهر احمد آباد است.
گائوتام آدانی در 24 جولای سال 1962 در احمد آباد در هند متولد شد. والدین او شانتیلال و شانتابن آدانی بودند. گائوتام7 خواهر و برادر داشت. والدین گائوتام از شهر تاراد در شمال استان گوجارات به احمدآباد نقل مکان کرده بودند. گائوتام در مدرسه ست ویدایالیا در احمد آباد تحصیل کرد و سپس به دانشگاه گوجارات رفت؛ ولی در سال دوم تحصیل خود در رشته بازرگانی، تحصیل در دانشگاه را رها کرد.
گائوتام آدانی در سن 18 سالگی برای یافتن شغل و گذران زندگی به تنهایی و با سرمایه ناچیز چند صد روپیه به شهر مومبای رفت. وی در این شهر در شرکت ماهیندرا برادرز در شغلی در زمینه دسته بندی و شکل‌دهی الماس مشغول به کار شد. آدانی پس از دو سال کار در این شرکت، زمانی که تنها 20 سال داشت یک مغازه خرید و فروش الماس را در زاوری بازار باز کرد و به این ترتیب توانست برای اولین بار درآمد نسبتا هنگفتی به‌دست آورد.
برادر بزرگتر گائوتام،‌مانسوخبهای در سال 1981 یک کارگاه پلاستیک در احمد آباد خرید و از گائوتام خواست تا آن را اداره کند. این اتفاق اولین گام گائوتام آدانی در ورود به تجارت جهانی بود. وی این کار را با واردات PVC، یک ماده خام کلیدی برای تولید پلاستیک شروع کرد. گائوتام آدانی گروه خود را در سال 1988 و به شکل شرکت کالاهای تجاری در سال 1988 تاسیس کرد و آن را به صنایع انرژی و زیرساخت‌ها گسترش داد.
پس از آزاد شدن اقتصاد در هند،‌ هزینه‌های گمرکی روی کالاهای مختلف به شدت کاهش یافت و به این شکل سود شرکت صادرات آدانی‌ که در آن زمان شرکت اصلی گائوتام آدانی بود به شدت رشد پیدا کرد. به علاوه آدانی با عرضه عمومي‌شرکت نیروی آدانی که مالک 70 درصد از سهام آن بود، توانست 650 میلیون دلار به‌دست آورد.
گروه آدانی هم‌اکنون بیش از 50 شرکت زیرمجموعه دارد که در بخش‌های مختلفی چون تجارت،‌ نیرو،‌ نفت و گاز، زیرساخت‌ها،‌ بندرداری،‌ لجستیک،‌ معدن،‌ کشاورزی، آموزش و پرورش،‌ مراکز تلفن و غیره فعالیت دارند. در حال حاضر بندر وی، بندر موندرا که در غرب هندوستان واقع شده، بزرگترین بندر هند در بخش خصوصی است. به علاوه شرکت آدانی انترپرایز در سال 2009 از سوی مجله فوربز در فهرست 50 شرکت برتر آسیایی قرار گرفت. درآمد گروه آدانی در سال 2010 در حدود 6 میلیارد دلار بوده است. این گروه بیش از ده هزار کارمند دارد و دفتر مرکزی آن در احمدآباد واقع شده است.
گائوتام آدانی با پریتی آدانی،‌یک دندانپزشک و رييس بنیاد آدانی، ازدواج کرده و دو فرزند دارد. پسر بزرگ آنها،‌ کاران، 20 ساله است و در رشته کارشناسی مدیریت در دانشگاه پوردو در آمریکا تحصیل مي‌کند و پسر کوچک آن‌ها ،‌جیت، ده سال دارد. آدانی و همسرش در حال حاضر ساکن احمد آباد هستند. آدانی صاحب دو هواپیمای جت خصوصی است.
الهام جوادی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۰:۳۶:۴۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد