دیلیپ شانقوی، ریاست شرکت دارویی سان

دیلیپ شانقوی، ریاست شرکت دارویی سان
دیلیپ شانقوی که اداره و ریاست شرکت دارویی سان را برعهده دارد،‌ با ثروت 6/4میلیارد دلار در جایگاه صد و هفتادوسوم میلیاردرهای دنیا قرار دارد.
دیلیپ شانقوی که اداره و ریاست شرکت دارویی سان را برعهده دارد،‌ با ثروت 6/4میلیارد دلار در جایگاه صد و هفتادوسوم میلیاردرهای دنیا قرار دارد. شرکتی که او 27 سال پیش تاسیس کرده در حال حاضر با ارزش‌ترین شرکت تولید کننده دارو و پنجمین شرکت دارویی بزرگ در هندوستان است.
دیلیپ شانقوی در سال 1956 در استان گوجاراتی در هند به دنیا آمد. وی به دانشگاه کلکته رفته و از این دانشگاه با مدرک بازرگانی فارغ‌التحصیل شد. شانقوی شرکت سان را در سال 1982 تاسیس کرد و از همان زمان مدیریت آن را به دست گرفت. شرکت دارویی سان یک شرکت بین‌المللی داروسازی است که دفتر مرکزی آن در شهر مومبای در هند واقع شده است. این شرکت به نام سان فارما شهرت دارد و تولیدکننده انواع زیادی از داروهای داراي برند و بدون برند در زمینه‌های مختلفی چون روانپزشکی، نورولوژی، قلب، دیابت،‌ بیماری‌های روده، تنفسی،‌ و ارتوپدی است. این داروها در ایالات متحده،‌ اروپا، آسیا و دیگر نقاط جهان توزیع مي‌شوند. این شرکت از سال 1996 به واسطه رشد درونی و خرید دیگر شرکت‌های دارویی به میزان زیادی رشد کرده است، در واقع همین خریدهای شرکت، بخش عمده رشد شرکت را حاصل کرده است. تعداد شرکت‌های بزرگی که شرکت سان از سال 1996 تاکنون خریده یا با آنها ادغام شده است به بیش از 15 شرکت مي‌رسد. این خریدها و ادغام‌ها شامل خرید آزمایشگاه‌های دارویی کاراکو در آمریکا (2008)، شرکت شیمیایی چاتم،‌ آزمایشگاه‌های ایبل، فلاکس فارما،‌ شرکت دارویی پرادیپ، ناکتو، ام جی فارما،‌ گوجارات لایکا، آزمایشگاه‌های میلمت و شرکت ICN در مجارستان مي‌شود.شرکت سان تا سال 2008 با بیش از 8000 کارمند، در حدود 19 مکان تولیدی و دو مرکز تحقیقاتی در جهان داشت. این شرکت در حال حاضر در بیش از 30 کشور در جهان حضوری فعال دارد و به سرعت در حال گسترش حضور خود در بازار ایالات متحده است. درآمد شرکت سان در سال 2009 در حدود 7/42 میلیارد روپیه ( در حدود 95/0 میلیارد دلار) و سود خالص آن به میزان 7/18 میلیارد روپیه هند (در حدود 42/0 میلیارد دلار) برآورد شده بود. در حال حاضر بیش از 60 درصد فروش این شرکت از بازارهای بین‌المللی حاصل مي‌شود. این شرکت همچنین در حال سرمایه‌گذاری مستقل روی تحقیقات در زمینه داروها و دوز استفاده از آنها است.
شانقوی در حال حاضر تجربه وسیع و طولانی در زمینه صنعت دارو دارد. وی به شکلی فعالانه در بازارهای دارویی بین‌المللی و تحقیق و توسعه در این زمینه مشارکت دارد. دیلیپ شانقوی همچنین از سال 1997 تا کنون ريیس اصلی‌ترین شرکت زیرمجموعه شرکت سان، کاراکو در ديترویت آمریکا است.
دیلیپ شانقوی ازدواج کرده و دو فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن مومبای است.
الهام جوادی
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۶:۱۶:۲۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد