دیتریچ ماتچیتز میلیاردری از اتریش، تولید کننده نوشابه‌های انرژی زای ردبول

دیتریچ ماتچیتز میلیاردری از اتریش، تولید کننده نوشابه‌های انرژی زای ردبول
دیتریچ ماتچیتز میلیاردری از اتریش است که با ثروت 1/4 میلیارد دلار دویست و هشتمین ثروتمند جهان در سال 2010 به شمار مي‌رود. وی یکی از موسسان شرکت تولید کننده نوشابه‌های انرژی زای ردبول است.
دیتریچ ماتچیتز میلیاردری از اتریش است که با ثروت 1/4 میلیارد دلار دویست و هشتمین ثروتمند جهان در سال 2010 به شمار مي‌رود. وی یکی از موسسان شرکت تولید کننده نوشابه‌های انرژی زای ردبول است. ماتچیتز همچنین 49 درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد.
دیتریچ ماتچیتز در 20 ماه مه سال 1944 در سانکت مارین ایم مورزتال در استیریا در اتریش متولد شد. اجداد او اهل کروواسی بودند. والدین دیتریچ هر دو معلم مدرسه ابتدایی بودند و زمانی که دیتریچ هنوز خیلی جوان بود از هم جدا شدند.
دیتریچ ماتچیتز مدتی طولانی در دانشگاهی که امروزه با نام دانشگاه مدیریت و اقتصاد وین شهرت دارد مشغول به تحصیل در رشته بازاریابی بود. اولین شرکتی که ماتچیتز برای آن مشغول به کار شد شرکت مشهور یونیلیور بود. ماتچیتز در این شركت به عنوان بازاریاب مواد شوینده مشغول به کار شد. وی سپس به شرکت بلنداکس، یک شرکت آلمانی محصولات آرایشی (که توسط شرکت P&G خریده شده)، پیوست و در حوزه بازاریابی خمیردندان‌های بلنداکس مشغول به کار شد.
دیتریچ ماتچیتز در یکی از سفرهایش به تایلند که برای شرکت بلنداکس رفته بود با یک نوشیدنی خاص به نام کراتینگ دائنگ، که بعدها به ردبول تبدیل شد، آشنا شد. وی در سال 1984 به همراه شرکایش چالئو و چالرم یوودیدهیا ( که در تایلند با آنها آشنا شده بود) شرکتی را برای تولید این نوشیدنی تاسیس کرد. آنها توافق کردند که 49 درصد سهام شرکت برای ماتچیتز،49 درصد دیگر سهام برای چالئو و دو درصد دیگر آن برای اطمینان برای پسر چالئو یوویدهیا،‌ چالرم، باشد. دیتریچ ماتچیتز در سال 1987 این نوشیدنی را کربنه کرد و نام ردبول (به معنای گاو نر قرمز) را برای آن انتخاب کرد. ایده نام و لگوی ردبول نیز از نام تایلندی آن، کراتینگ دائنگ، الهام گرفته شده است.
دیمیتری ماتچیتز خط تولید ردبول را در اتریش راه‌اندازی کرد و به شکل مهاجمانه بازاریابی برای این نوشیدنی انرژی‌زا را در اروپا شروع کرد. ماتچیتز از روش‌های بازاریابی مختلف و گسترده‌ای چون تبلیغات در فرودگاه‌ها،‌ کنسرت‌ها،‌ مسابقات کایاک در آب‌های خروشان،‌ مسابقات موتورسیکلت،‌ مسابقات اسنوبرد، مسابقات موج‌سواری، مسابقات هنگ گلایدینگ و دیگر ورزش‌های پر هیجان،‌ استفاده مي‌کرد. ماتچیتز نوشیدنی ردبول را تبدیل به نوشیدنی انرژی زای پیشتازی در جهان و در میان نوشیدنی‌های انرژی‌زای دیگر تبدیل کرد.
دیتریچ ماتچیتز همواره به عنوان یک متخصص بازاریابی شهرت داشته است. شرکت او نیز به خاطر شیوه‌های تبلیغاتش و اینکه اسپانسر ورزش‌های مختلف پر هیجان مي‌شود شهرت دارد. برای مثال، ماتچیتز در سال 2004 تیم فرمول یک جگوار را از مالک قبلی آن،‌ فورد، خرید و نام آن را به ردبول ریسینگ تغییر داد. وی همچنین در سال 2005 به همراه دوست صمیمي‌اش‌، گرهارد برگر‌ که یک راننده اسبق فرمول یک بود، تیم ایتالیایی میناردی را از مالک اتریشی آن،‌ پل استادارت، خرید. این تیم نیز به اسکودریا توو روسو ( تورو روسو در زبان ایتالیایی به معنای گاو نر قرمز است) تغییر نام پیدا کرد. ردبول در سال 2010 توانست توسط سباستین وتل جام قهرمانی راننده‌ها و جام قهرمانی سازندگان را از آن خود کند. شرکت ردبول همچنین تیمي‌در ناسکار با نام تیم ردبول دارد که اتومبیل‌های آن تویوتا کمری هستند.
بر طبق مجله فوربز در سال 2004 بیش از 9/1 میلیارد مصرف‌کننده ردبول مصرف مي‌کردند که درآمدی دو میلیارد دلاری برای شرکت به ارمغان آورده بود. ردبول بر حسب سهم بازار در حال حاضر مشهورترین نوشیدنی انرژی‌زا در جهان به شمار مي‌رود. شعار این شرکت همواره این بوده است: « ردبول به شما بال میده». فروش شرکت ردبول در حال حاضر در حدود 7/4 میلیارد دلار در سال است. این شرکت در حال گسترش دامنه فعالیت خود در هند،‌ آفریقا،‌ روسیه و ژاپن بوده و در حال حاضر نیز در فرانسه،‌ دانمارک و نروژ محصولات خود را به فروش مي‌رساند.
ماتچیتز دارای یک مجوز خلبانی است و دو هواپیمای فالکن 900 و پایپر سوپر کاب نیز دارد. او همچنین مالک مشهورترین مجله اجتماعی اتریش به نام سیتنبلیک است. دیتریچ ماتچیتز هرگز ازدواج نکرده و در حالا حاضر ساکن سالزبورگ در اتریش است. وی همچنین مالک جزیره لائکالا در خارج فیجی است که به گفته مجله فوربز آن را به قیمت 7 میلیون پوند خریده است.
الهام جوادی

- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۸:۵۷:۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد