چارلز بات مالک سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای اچ ای بی

چارلز بات مالک سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای اچ ای بی
چارلز بات مالک و مدیرعامل کسب‌وکار خانوادگی سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای اچ- ای- بی، است. او با ثروت 4میلیارد دلار در سال 2010 از سوی مجله فوربز در جایگاه دویست و دوازدهم ثروتمندان جهان قرار گرفت.
چارلز بات مالک و مدیرعامل کسب‌وکار خانوادگی سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای اچ- ای- بی، است. او با ثروت 4میلیارد دلار در سال 2010 از سوی مجله فوربز در جایگاه دویست و دوازدهم ثروتمندان جهان قرار گرفت.
شرکت خواربار اچ‌ای بی یک شرکت خصوصی با بیش از 343 فروشگاه در تگزاس و شمال مکزیک است. در سال 2008 این شرکت بیش از 70 هزار کارمند داشت. محصولات این سوپرمارکت زنجیره‌ای شامل انواع نان و شیرینی، لبنیات، مواد غذایی یخ زده، خواربار عمومی، مواد گوشتی، محصولات دارویی،‌ محصولات دریایی و اسنک‌ها مي‌شود. این شرکت بزرگ‌ترین شرکت خصوصی در ایالت تگزاس است.
تاریخچه این شرکت به سال 1905 و زمانی که فلورانس بات پس از ابتلای همسرش به بیماری سل، فروشگاه خواربار بات را در طبقه همکف خانه در کرویل در تگزاس تاسیس کرد، باز مي‌گردد. جوان‌ترین فرزند فلورانس، هووارد ادوارد بات، پس از بازگشت از جنگ جهانی اول کسب و کار مادرش را به دست مي‌گیرد. او کمي‌بعد از این که اداره فروشگاه کوچک مادر را برعهده مي‌گیرد،‌ چهار شعبه از آن در تگزاس مرکزی باز مي‌کند که همه با شکست مواجه مي‌شوند. هووارد در نهایت در سال 1927 موفق به بازگشایی دومین شعبه شد و به دنبال آن سومین شعبه از فروشگاه خانوادگی را بازگشایی کرد. همچنین حروف اول نام هووارد ادوارد بات تبدیل به نام فروشگاه‌های او شد.
چارلز سی. بات در سال 1940 در آمریکا متولد شد. چارلز جوان‌ترین پسر هووارد بود. او به مدرسه کسب‌وکار وارتون در دانشگاه پنسیلوانیا رفت و از این دانشگاه با مدرک کارشناسی فارغ‌التحصیل شد. وی سپس تحصیلات خود را در رشته MBA و در مدرسه کسب و کار دانشگاه‌ هاروارد ادامه داد و از این دانشگاه با مدرک کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شد. جان بات در سال 1971 ريیس کسب‌وکار سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای خانواده شد و کنترل آن را به دست گرفت، بات از زمانی که زمام این شرکت را به دست گرفت آن را از شرکتی با فروش سالانه 15 میلیون دلار به شرکتی با فروش 250میلیون دلاری تبدیل کرده است و توانسته جایگاهی غالب را در بازار جنوب شرقی تگزاس از آن خود کند. در سال 2010 کرگ بویان به عنوان ريیس و مدیر عملیات شرکت اچ‌ای بی انتخاب شد.
چارلز به‌رغم اینکه اداره یکی از موفق‌ترین سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای کشور را در دست دارد، هرگز از یادگیری هنر و علم خرده فروشی دست بر نداشته است. او طی دوره کاری خود معلمان زیادی از جمله پدرش، همکاران مدیرش، فروشگاه‌های زنجیره‌ای موفق دیگری که در اروپا و آمریکای شمالی از آنها بازدید کرده و حتی مشتریان شرکتش که به شکل دادن شرکت از طریق پاسخ‌شان به نوآوری‌های اچ- ای- بی کمک کرده‌اند، داشته است. بات اعتقاد دارد که همواره در حال پيشرفت تدریجی است. یکی از دلایل موفقیت بات به عنوان یک رهبر کسب‌وکار قابلیت تجربه کردن و ریسک‌پذیری او است. بات همواره به دنبال چارچوب‌های جدید و برقراری ارتباط نزدیک با مشتریان است. چارلز بات مفهومي‌جدید را در صنعت فروشگاه‌های زنجیره‌ای به نام «بازار مرکزی» شکل داد که در آن المان‌های خرده فروشی کالاهای ویژه با کالاهای بازار کشاورزان را با هم ترکیب مي‌کند. این مفهوم یکی از مفاهیمي ‌است که در صنعت خرده فروشی مواد غذایی در آمریکا بسیار مورد تحسین بوده است. اچ‌ای بی در حال حاضر توانسته دو سوم سوپرمارکت‌های محلی در نواحی مترو در تگزاس را از آن خود کند. به گفته متخصصان هر کدام از فروشگاه‌های این زنجیره، مناسب ویژگی‌های بومي ‌و انسان شناختی منطقه‌ای طراحی شده که این فروشگاه‌ها در آن قرار دارند. این شرکت در حال حاضر پانزدهمین فروشگاه زنجیره‌ای خواربار خصوصی در ایالات متحده است. شرکت اچ‌ای‌بی همچنین به خاطر فعالیت‌های خیرخواهانه شهرت دارد. این شرکت سالانه 5 درصد سود قبل از مالیات شرکت را صرف امور خیریه مي‌کند.
دولت مکزیک در سال 2001 به بات به خاطر مشارکت در امور خیرخواهانه و ارتقای کسب و کار در مکزیک، مدال آگویلا آزتکا را اهدا کرد. جان بات مجرد است و در سان آنتونیو در ایالت تگزاس زندگی مي‌کند.
الهام جوادی
- مقالات مرتبط:
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۵۱:۵۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد