جیم پاتیسون، چهارمین ثروتمند کانادایی

جیم پاتیسون، چهارمین ثروتمند کانادایی
جیم پاتیسون کارآفرین و میلیاردر کانادایی است که با ثروت 4 میلیارد دلار در سال 2010 در جایگاه دویست‌ودوازدهم ثروتمندان جهان قرار گرفت. پاتیسون همچنین چهارمین فرد ثروتمند کانادا به شمار مي‌رود.
جیم پاتیسون کارآفرین و میلیاردر کانادایی است که با ثروت 4 میلیارد دلار در سال 2010 در جایگاه دویست‌ودوازدهم ثروتمندان جهان قرار گرفت. پاتیسون همچنین چهارمین فرد ثروتمند کانادا به شمار مي‌رود. او رييس، مدیر، مدیر عامل و رييس هیات مدیره و همچنین تنها مالک گروه جیم پاتیسون،‌ سومین شرکت خصوصی بزرگ در کانادا است. امپراتوری جیم پاتیسون حوزه‌های متنوعی را از جمله حمل و نقل،‌ ارتباطات،‌ محصولات غذایی، بسته‌بندی، املاک و مستغلات،‌ خدمات مالی موزه‌های ریپلی در 27 نقطه از 9 کشور شامل مي‌شود.
جیمز آلن ( جیم) پاتیسون در اول اکتبر سال 1928 در روستای لوزلند در ساسکاتون در استان ساسکاچوان متولد شد. وی به همراه خانواده در سال 1935 به ونکوور در بریتیش کلمبیا نقل مکان کردند. جیم از زمان کودکی به شکل خانه به‌خانه اشتراک مجلات و دانه‌های باغبانی را به فروش مي‌رساند. او تا زمان رفتن به دانشگاه بریتیش کلمبیا اتومبیل‌های مردم را مي‌شست و در یک گاراژ اتومبیل‌های کارکرده کار مي‌کرد جيم پس از اتمام دانشگاه و در دهه 1950 به عنوان یک فروشنده اتومبیل مشغول به کار شد. جیم پاتیسون توانست در کار خود موفق ظاهر شود و اولین بنگاه معاملاتی خود را با گرفتن وامي‌40 هزار دلاری از بانک سلطنتی کانادا در سال 1961 در ونکوور بخرد. اولین بنگاه پاتیسون تبدیل به 13 بنگاه معاملاتی دیگر در جنوب غربی بریتیش کلمبیا شد.
پاتیسون در سال 1965 اولین ایستگاه رادیویی از بین 20 ایستگاه رادیویی را که بعدها خرید،‌ به نام CJOR-AM ونکوور خريداري كرد و این آغازی بود برای ورود پاتیسون به کسب‌وکار مخابرات دوربرد و رادیویی. خود پاتیسون مي‌گوید: استراتژی کسب و کار من این است که هیچ وقت نبایست تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد قرار داد.
جیم پاتیسون در سال 1967 شرکت تبلیغات سیبورد آوتدور و شرکت محصولات نئون و یک سال بعد هم شرکت محصولات غذایی اورویتی را خرید. وی همچنین در سال 1969 شرکت اخبار ایالتی در ادمونتون را به گروه خود افزود. پاتیسون در سال 1980 گروه املاک و مستغلات جیم پاتیسون را راه‌اندازی کرد و همچنین مجله بریتیش کلمبیا را خرید. وی در سال 1984 شرکت ماهیگیری کانادا را خرید و یک سال بعد از آن نیز موزه‌های ریپلی را به شرکت افزود. جسم پاتیسون در سال 1990 گروه بسته‌بندی خدمات غذایی و گروه بسته‌بندی فلکسیبل را خرید و در سال 1991 نیز گروه تجاری جیم پاتیسون را تاسیس کرد.
پاتیسون از سال 1994 تا 1995 ترمینال‌های ساحل غربی، شرکت مواد غذایی خرید ارزان را خرید و در سال 1997 نیز شرکت خدمات سلکت مدیا را راه‌اندازی کرد. وی در سال 1998 و 99 گروه اخبار را شکل داد و شرکت مواد غذایی کوپر را خرید. وی در قرن جدید نیز شرکت‌های زیادی را در زمینه‌های مختلف تصاحب یا تاسیس کرد و این گروه را تبدیل به یک امپراتوری بزرگ در کانادا و جهان کرد.
پاتیسون حتی در سال 2008 شرکت ثبت رکوردهای جهانی گینس را هم به پرتفولیوی خود افزود. کتابی که این سازمان منتشر مي‌کند سالانه در بیش از 100 کشور دنیا و به 37 زبان منتشر مي‌شود و پرفروش‌ترین کتاب جهان به شمار مي‌رود. او همچنین سهامي‌در شرکت تله کام کانادا، شرکت ‌BCE دارد و عضو هیات مدیره این شرکت است.
درآمد گروه جیم پاتیسون در سال 2010 در حدود 1/7 میلیارد دلار برآورد شده بود. در حال حاضر بیش از 33 هزار نفر برای این گروه مشغول به کار هستند. مجله کسب و کار کانادا گروه جیم پاتیسون را در فهرست 50 شرکتی که بیشترین تاثیر را در تکامل اقتصاد کانادا داشته‌اند قرار داده است. این شرکت سرمایه‌گذاری‌هایی در کانادا،‌ ایالات متحده‌،‌ مکزیک، اروپا،‌ آسیا و استرالیا انجام داده است.
جیم پاتیسون هم نشان افتخار کانادا و هم نشان افتخار بریتیش کلمبیا را از آن خود کرده است.
جیم پاتیسون با دوست و هم بازی دوران کودکی خود ازدواج کرده و 3 فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن ونکوور در کانادا است. در سال 1990 یکی از دختران او را دزدیدند و پاتیسون با پرداخت مبلغ 200 هزار دلار توانست او را پس از 13 ساعت آزاد کند.
الهام جوادی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۴:۲۹:۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد