پل دمارس، میلیاردر سیاسی کانادایی

پل دمارس، میلیاردر سیاسی کانادایی
پل دمارس یک مدیر مالی کانادایی در مونترال است که با ثروت 9/3میلیارد دلار در جایگاه دویست و سی و دوم ثروتمندان فهرست مجله فوربز در سال 2010 قرار گرفت.
پل دمارس یک مدیر مالی کانادایی در مونترال است که با ثروت 9/3میلیارد دلار در جایگاه دویست و سی و دوم ثروتمندان فهرست مجله فوربز در سال 2010 قرار گرفت.
او مدیر عامل شرکت نیروی کانادا (PCC)،‌ یک شرکت کانادایی فعال در زمینه‌های رسانه‌های جمعی، تولید کاغذ و خدمات مالی‌ است. وی همچنین یکی از ده ثروتمند اول کانادا به شمار مي‌رود. دمارس شرکت ورشکسته خانوادگی را تبدیل به شرکت خدمات مالی و ارتباطی نیروی کانادا با فروش 32 میلیارد دلاری با بیش از 15500 کارمند در سرتاسر دنیا کرد. این شرکت مالک روزنامه لا پرس و 6روزنامه دیگر در کبک و اونتاریو است. این شرکت همچنین کنترل شرکت مالی نیرو، که شامل شرکت بیمه عمر گریت وست لایفکو و گروه سرمایه‌گذاران (بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری مشترک در کانادا) است را به‌دست دارد.
پل دمارس پدر در 4 ژانویه سال 1927 در اونتاریو کانادا متولد شد. پدر پل، ژان نوئل دمارس، یک وکیل بود. پل‌دمارس در خانواده‌ای ثروتمند متولد شد و رشد یافت. او پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه اوتاوا با مدرک بازرگانی و دانشگاه مک گیل، کسب و کار خود را در یک بنگاه حسابداری در مونترال با نام کورتواز شروع کرد. وی سپس به شرکت ورشکسته خطوط راه‌آهن کوتاه و خطوط اتوبوسرانی سادبری،‌ که پدربزرگش تاسیس کرده بود رفت. دمارس سپس چند خط اتوبوس اضافی در ناحیه اوتاوا و شهر کبک (شامل خطوط «کبک اتوبوس» و «حمل و نقل ایالتی» ) را خرید. پل دمارس در سال 1951 شرکت را به قیمت نمادی یک دلار کانادا خرید، چون شرکت تقریبا ورشکسته بود.
پل دمارس در سال 1965 یک شرکت هلدینگ را به نام شرکت صندوق ترانس کانادا (TCCF) خرید. این شرکت تا سال 1968 توانست خط حمل و نقل ایالتی، سهامي‌در بیمه زندگی سلطنتی در تورنتو و گسکا لته ( که مالک سهام روزنامه‌های کاغذی لاپرس در مونترال بود) را از آن خود کند. TCCF در همان سال تبادل سهامي‌با شرکت نیروی کانادا،‌ که دفتر مرکزی آن در مونترال، کبک واقع شده بود، انجام داد. به این شکل پل دمارس ريیس و مدیرعامل شرکت نیروی کانادا شد.
پل دمارس با سود بردن از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و بنیادی شرکت نیرو توانست کنترل یک ایستگاه بزرگ به نام بات‌هرست متحد را به‌دست گیرد. او سپس کل روزنامه لاپرس را خرید که او را قادر مي‌ساخت تجاربی در زمینه روزنامه‌های چاپی کانادا به‌دست آورد. دمارس همچنین در حدود 15 درصد از سهام شرکت بلژیکی گروه بروکسل لامبرت را خرید. این گروه در سال 2001 در حدود 25 درصد سهام شرکت رسانه‌های آلمان،‌ برتلزمان،‌ را از آن خود کرد که دو زیرمجموعه آن BMG و رندم‌هاوس هستند. البته برتلزمان در سال 2006 سهام خود را از این گروه بلژیکی بازخرید. گروه بروکسل لامبرت در حال حاضر مالک در حدود 7/3 درصد از شرکت نفت فرانسوی توتال است.
پل دمارس سپس به دنبال شرکت‌هایی در اروپا بود تا بتواند شرکت نیروی کانادا را قوی تر سازد. او با یک مدیر مالی بلژیکی به نام آلبرت فرر،‌ در هیات مدیره بانک بزرگ پاریباس آشنا شد. این دو نفر که هر دو تکنیک‌های مالی یکسانی را به کار مي‌بردند، تبدیل به دوستانی صمیمي‌شدند. در واقع تکنیک مدیریت مالی آنها خریدن موقت بنگاه‌هایی بود که در بحران مالی قرار داشتند.
دمارس در سال 1974 پل مارتین پسر (که زمانی بیست و یکمین نخست وزیر کانادا بود) را به عنوان ريیس یکی از زیرمجموعه‌های شرکت نیرو، خطوط کشتی‌های بخار کانادا، استخدام کرد. دمارس در سال 1981 این شرکت را به لورنس پاتی و پل مارتین پسر فروخت.
خانواده دمارس ارتباط نزدیکی با سیاستمداران در سرتاسر جهان دارد. منتقدان اعتقاد دارند که روابط سیاسی این خانواده مزایای ناعادلانه‌ای را در کسب و کار برای آنها به همراه داشته است.
پل دمارس ازدواج کرده و دو پسر به نام‌های پل پسر و آندره ( که با دختر نخست وزیر سابق کانادا ازدواج کرده) و دو دختر به نام‌های سوفی و لوسی دارد. پل دمارس در حال حاضر ساکن مونترال در کانادا است. پسران دمارس ریاست شرکت نیروی کانادا را بین خود تقسیم کرده‌اند. 
الهام جوادی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۶:۱۰:۲۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد