موسس میلیاردر شرکت اینتل

موسس میلیاردر شرکت اینتل
گوردون مور یکی از بنیان‌گذاران، رييس سابق و مدیر عامل شرکت اینتل است. وی با ثروت 3.8 میلیارد دلار از سوی مجله فوربز در سال 2010 در جایگاه دویست و سی و هفتم ثروتمندان جهان قرار گرفت.
گوردون مور یکی از بنیان‌گذاران، رييس سابق و مدیر عامل شرکت اینتل است. وی با ثروت 3.8 میلیارد دلار از سوی مجله فوربز در سال 2010 در جایگاه دویست و سی و هفتم ثروتمندان جهان قرار گرفت.
گوردون ارل مور در 3 ژانویه سال 1929 در سان فرانسیسکو در کالیفرنیای آمریکا متولد شد. اما در شهری در همان نزدیکی در پسکادرو بزرگ شد. او به دانشگاه کالیفرنیا، برکلی رفت و در سال 1950 از این دانشگاه با مدرک کارشناسی فارغ‌التحصیل شد. وی سپس تحصیلات خود را در موسسه تکنولوژی کالیفرنیا ( کالتک ) ادامه داد و از این موسسه نیز با مدرک دکترای شیمي ‌و مدرک رشته فرعی فیزیک در سال 1954 فارغ‌التحصیل شد. او قبل از تحصیل در برکلی سال اول و دوم تحصیل خود را در دانشگاه ایالتی سان ژوزه گذراند‌،‌ که در آن جا نیز با همسر آینده‌اش، بتی،‌ آشنا شد.
گوردون مور پس از فارغ‌التحصیلی به ویلیام شاکلی در بخش لابراتوار نیمه رساناهای شاکلی از شرکت تجهیزات بک‌مان پیوست، اما در سال 1957 به همراه جولیونس بلنک، ویکتور گرینیچ، ژان هوئرنی، یوگن کلاینر، جی لست، رابرت نویس و شلدون رابرتز (این گروه را با نام «8 خائن» شناخته شدند) از این شرکت جدا شدند تا شرکت نیمه رساناهای فیرچایلد را تاسیس کنند.
گوردون مور به همراه رابرت نویس،‌ یکی از افراد این گروه هشت نفره که فیزیکدان و از مخترعان مدارهای یکپارچه بود، در سال 1968 شرکت فیرچایلد را ترک کرده و شرکت اینتل را تاسیس کردند. تعدادی از کارکنان دیگر فیرچایلد نیز برای همکاری به اینتل پیوستند. گوردون مور تا سال 1975 نایب رييس اجرایی شرکت بود و پس از آن به مقام ریاست و مدیرعامل شرکت ارتقا پیدا کرد. او در سال 1979 نیز رييس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شد. او تا سال 1987 مدیرعامل شرکت باقی ماند و در سال 1997 عنوان رييس با افتخار بازنشسته شده، شرکت را از آن خود کرد.
اینتل یک کارخانه تولیدکننده سخت‌افزار در کالیفرنیا و بزرگترین شرکت تولید‌کننده تراشه‌های نیمه رسانا در جهان بر اساس درآمد است. عمده محصولات این شرکت در زمینه مدارهای الکتریکی و پردازنده‌های رایانه می‌باشد. اینتل در دهه ۱۹۷۰ یکی از قوی‌ترین تراشه‌های خود را عرضه کرد و شرکت آی بی ام هم ریزپردازنده ۸۰۸۸ را برای کامپیوتر شخصی خود انتخاب کرد. از سال ۲۰۰۰ به بعد تقریبا ۷5 درصد کامپیوترهای خانگی از پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کنند. درآمد اینتل در سال 2010 در حدود 6/43ميليارد دلار و سود خالص آن در حدود 7/11 میلیارد دلار برآورد شده بود. در سال 2008 در حدود 83500 نفر برای این شرکت مشغول به کار بودند.
گوردون مور علاوه بر اینتل در شرکت‌های دیگری هم دارای مقام بوده است. وی در سال 1991 به عنوان یکی از اعضای هیات مشورتی شرکت گیلید ساینس انتخاب شد و تا سال 1996 در این مقام بود و در سال 1996 یکی از اعضای هیات مدیره این شرکت شد. همچنین گزارش مي‌شود که مور رييس سابق و عضو هیات معتمده موسسه تکنولوژی کالیفرنیا،‌ یکی از اعضای آکادمي‌ملی مهندسی و یکی از شرکای انجمن سلطنتی مهندسی است.
گوردون مور همچنین قانون مور را نوشته است که در سال ۱۹۶۵ آن را ارائه کرد. بر اساس این قانون تعداد ترانزیستورهای روی یک تراشه (با مساحت ثابت) هر دو سال یکبار دو برابر خواهد شد. مور به مناسبت سالگرد انتشار مجله الکترونیک در سال 1965 مقاله‌ای درباره آینده صنعت نیمه‌هادی‌ها به رشته تحریر درآورد که در آن این قانون را توضیح داد.
گوردون مور یکی از دریافت‌کنندگان مدال ملی تکنولوژی و مدال آزادی ریاست جمهوری (بالاترین مقام افتخار شهروندی ایالات متحده) بوده است. مور به همراه همسرش در سال 2001 مبلغ 600 میلیون دلار را به کالتک هدیه کردند که بزرگ‌ترین مبلغ اهدا شده به یک موسسه تحصیلات تکمیلی به شمار مي‌رود. مور این مبلغ را به کالتک با این قصد اهدا کرد تا این موسسه در خط مقدم تحقیقات و تکنولوژی باقی بماند. گوردون مور از سال 1994 تا 2000 رييس هیات معتمده کالتک بود و در حال حاضر نیز یکی از اعضای آن است. او در سال 2003 نیز جایزه بوور را به خاطر رهبری کسب و کار دریافت کرد. وی همچنین در سال 2003 به عنوان یکی از اعضای انجمن پیشرفت علم انتخاب شد. کتابخانه مرکز علوم ریاضی دانشگاه کمبریج نیز به احترام او و همسرش نامگذاری شده است. گوردون مور همچنین به همراه همسرش بنیاد خیریه گوردون و بتی مور را تاسیس کرده‌اند.
گوردون مور ازدواج کرده و دو فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن وودساید در کالیفرنیا است. او به فعالیت‌های خلاقانه مختلفی از جمله رنگ کردن اتومبیل و ساختن مدل‌های هواپیما علاقه دارد. وی همچنین به ماهیگیری علاقه زیادی دارد.
الهام جوادی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۴ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۲:۳۳:۲۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد