جورج رابرتز میلیاردر آمریکایی از شرکت کوهلبرگ

جورج رابرتز میلیاردر آمریکایی از شرکت کوهلبرگ
جورج رابرتز میلیاردر آمریکایی است که ثروت خود را از مدیریت مالی به دست آورده است.
جورج رابرتز میلیاردر آمریکایی است که ثروت خود را از مدیریت مالی به دست آورده است. وی در سال 2010 با ثروت 8/3 میلیارد دلار از سوی مجله فوربز به عنوان دویست و سی و هفتمین ثروتمند جهان معرفی شد. رابرتز به همراه پسر خاله‌اش هنری کراویس و جروم کوهلبرگ شرکت کوهلبرگ کراویس رابرتز (KKR) را در سال 1976 تاسیس کردند.
هنری کراویس پسرخاله رابرتز نیز در سال 2010 با ثروت 2/4 میلیارد دلار دویست و یکمین ثروتمند جهان بود.
جورج آر. رابرتز در سال 1994 در هوستن در‌ايالت تگزاس آمریکا متولد شد. وی به کالج کلرمونت مک‌کنا رفت و در سال 1966 از‌اين کالج فارغ‌التحصیل شد. رابرتز سپس به کالج حقوق هستینگز در دانشگاه کالیفرنیا رفت و از‌اين دانشگاه نیز در سال 1969 و با مدرک دکترا فارغ‌التحصیل شد.
جورج رابرتز و هنری کراویس در اواخر دهه 1960 به شرکت بیر استیرنز پیوستند. کراویس و رابرتز در‌اين شرکت تحت سرپرستی مدیر مالی شرکت، جروم کوهلبرگ کار مي‌کردند.‌اين دو که در آن زمان بسیار جوان بودند در سن 30 و 31 سالگی تبدیل به شرکای بنگاه بیر استیرنز شدند. جورج رابرتز و هنری کراویس، به همراه کوهلبرگ در‌اين دوره مجموعه‌اي از سرمایه‌گذاری‌هایی را شروع کردند که آن را «خود راه‌انداز» مي نامیدند. خرید شرکت اورکین اکستریمینیتینگ در سال 1964 توسط کوهلبرگ یکی از نخستین خریدهای استقراضی مهم‌ اين سه شریک به شمار مي رود. کوهلبرگ، کراویس و رابرتز در سال‌های بعد مجموعه‌اي از خریدهای استقراضی از جمله استرن متالز (1965)، اینکام (بخشی از شرکت راک وود‌اينترنشنال، 1971)، شرکت صنایع کابلرز (1971)، بورن کلی (1973)، تامسون وایر، ‌ايگل موتورز و باروز را انجام دادند. گرچه آنها سرمايه‌گذاری‌های موفق زیادی انجام دادند، سرمايه‌گذاری 27 میلیونی آنها در شرکت کابلرز به ورشکستگی انجامید.
رابرتز و شرکایش اغلب در بسیاری از‌اين خریدها ده درصد قیمت خرید را از بودجه شرکت مي‌دادند و باقی را با عرضه اوراق بهادار پرسود به سرمايه‌گذاران، تامین مي‌کردند.
تا سال 1976 بین ‌اين سه شریک و بیراستیرنز اختلافي به وجود آمد که منجر به جدایی آنها از شرکت و تاسیس شرکت کوهلبرگ کراویس رابرتز در همان سال شد. سرمايه‌گذاران اولیه شرکت KKR شامل خانواده هیلمن و خانواده گریفیت (سرمايه‌گذارانی بزرگ) بودند. شرکت نوپای KKR تا سال 1978 موفق شد نخستین وجوه سرمايه‌گذاری شده شرکت از سوی سرمايه‌گذاران را به قیمت حدودا سی میلیون دلار جمع آوری کند.
جروم کوهلبرگ در سال 1987 از KKR بازنشسته شد، ولی کراویس و رابرتز همچنان به اداره شرکت ادامه دادند.‌ اين شرکت تحت رهبری ‌اين دو شریک در سال 1988 شرکت RJR نابیسکو را از طریق خرید استقراضی خرید. هزینه 4/31 میلیارد دلاری که برای‌اين خرید پرداخته شد، بیشترین قیمتی بود که تا آن زمان برای خرید یک شرکت تجاری پرداخت شده بود که خبر آن سر و صدای زیادی به پا کرد. فهرست شرکت‌هایی که KKR طی‌اين سال‌ها در آنها سرمايه‌گذاری کرده است شامل شرکت بیمارستان‌های آمریکا (HCA،(TXU، پلی‌تکس، شرکت غذایی بیترایس، سیف وی، دوراسل، بوردن، فرست دیتا و گروه سرگرمي‌ ریگال مي‌شود. مجموع دارایی‌های ‌اين شرکت که 13 اداره در 9 کشور دنیا در شهرهایی چون سان‌فرانسیسکو، هوستون، واشنگتن، لندن، پاریس، هنگ کنگ، توکیو، پکن، مومبای، دبی، سئول و سیدنی دارد و دفتر مرکزی آن در نیویورک واقع شده، در حال حاضر به بیش از 60 میلیارد دلار مي‌رسد. ‌اين شرکت در سال 2010 وارد بازار عمومي سهام نیویورک شد. شرکت KKR از زمان تاسیس خود تاکنون در بیش از 160 شرکت سرمايه‌گذاری کرده است. در حال حاضر در حدود 400 نفر برای‌اين شرکت مشغول به کار هستند.
رابرتز سه فرزند دارد. همسر اول جورج رابرتز در سال 2003 از دنیا رفت و او در سال 2010 مجددا ازدواج کرد. وی در حال حاضر ساکن سان‌فرانسیسکو در کالیفرنیا است. رابرتز به گلف علاقه زیادی دارد و آن را بهترین بازی دنیا مي‌نامد. او فردی منصف است و با تمام افراد، چه فقیر و چه ثروتمند، یکسان رفتار مي‌کند.
الهام جوادی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۴ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۳:۲۹:۲۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد