پیتر آون، میلیاردری سرشناس ريیس بزرگترین بانک خصوصی روسیه

پیتر آون، میلیاردری سرشناس ريیس بزرگترین بانک خصوصی روسیه
پیتر آون ريیس بزرگترین بانک خصوصی روسیه و یکی از زیرمجموعه‌هاي بزرگ گروه آلفا، بانک آلفا است.
پیوتر آون ريیس بزرگترین بانک خصوصی روسیه و یکی از زیرمجموعه‌هاي بزرگ گروه آلفا، بانک آلفا است.
وی با ثروت 6/3 میلیارد دلار در سال 2010 در جایگاه دویست و چهل‌ونهم ثروتمندان جهان قرار گرفت. پیوتر آون ثروت خود را از صنعت نفت، بانکداری و مخابرات دوربرد به‌دست آورده است.
پیوتر آون (یا پیتر آون) در 16 مارس سال 1955 در مسکو متولد شد. پدر او، اولگ ایوانوویچ آون، یک متخصص در علوم کامپیوتر، فیزیک و ریاضیات و استاد دانشگاه ایالتی مسکو بود و مادرش نیز به عنوان معلم در یک موسسه کار مي‌کرد. پیوتر در مسکو بزرگ شد و در دبیرستان معروفی که ويژه فرزندان افراد سرشناس شهر بود، تحصیل کرد. او در سال 1972 از مدرسه خصوصی ریاضیات فارغ‌التحصیل شد و سپس به دانشکده اقتصاد دانشگاه ایالتی مسکو رفت و از این دانشگاه در سال 1977 فارغ‌التحصیل شد. آون تحصیلات خود را ادامه داده و در سال 1980 با مدرک دکترای اقتصاد از دانشگاه مسکو فارغ‌التحصیل شد.
پیوتر آون پس از اتمام تحصیلاتش بین سال‌هاي 1981 تا 1988 به عنوان محقق به موسسه تحقیقات مطالعات سیستم در آکادمی علوم جماهیر شوروی مشغول به کار شد. او از سال 1989 تا 1991 نیز به‌عنوان مشاور وزارت امور خارجه شوروی مشغول به کار بود. او در همین زمان نیز در یک موسسه تحقیقاتی در وین اتریش روی تحلیل سیستم‌هاي کاربردی مشغول به کار بود.
پیوتر آون در سال 1991 ريیس کمیته الزامات اقتصاد خارجه دولت روسیه شد و به طور همزمان نیز جانشین اول وزیر خارجه روسیه بود. او در سال 1992 به مدت چندماه جانشین ريیس کمیسیون پول و اقتصاد دولت روسیه شد. آون در دسامبر سال 1992 از مقام خود استعفا داد و از سال 1992 تا 1993 مشاور ريیس شرکت لوگو بود. پیوتر آون در سال 1993 به عنوان دومای ایالتی روسیه انتخاب شد، اما در ژانویه سال 1994 از مقام خود استعفا داد. او در سال 1993 نیز شرکت فایننس آون (فینپا) را تاسیس کرد و خود ريیس آن شد و توانست بازار این بخش را از آن خود کند.
آون در سال 1994 با میخاییل فریدمن آشنا شد و به زودی تبدیل به یکی از سهامداران بانک آلفا شد. او در سال 1994 ريیس این بانک و همچنین ريیس کنسرسیوم گروه آلفا شد. آون در سال 1998 به عنوان یکی از اعضای هیات‌مدیره بانک آلفا انتخاب شد. وی همچنین در این سال به عنوان یکی از اعضای هیات‌مدیره آویاکور انتخاب شد. پیوتر آون در نوامبر همین سال به عنوان ريیس هیات‌مدیره شبکه ایستگاه‌هاي تلویزیون (STS) انتخاب شد. او در سال 2000 نیز به عنوان یکی از اعضای هیات‌مدیره ویزا سه مئا (بخش بین‌المللی شرکت ویزا برای اروپای شرقی و مرکزی، خاورمیانه و آفریقا) انتخاب شد. آون از طریق گروه آلفا در کسب‌وکار مخابرات دوربرد و نفت و گاز نیز فعال است. پیوتر آون ازدواج کرده و دو فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن مسکو است.
الهام جوادی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۸ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۰:۱۷:۳۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد