رابین لی، خالق بزرگ‌ترين موتور جست‌وجوي اينترنتي بايدو (Baidu)

رابین لی، خالق بزرگ‌ترين موتور جست‌وجوي اينترنتي بايدو (Baidu)
رابین لی یک کارآفرین چینی در زمینه اینترنت است که در سال 2010 با ثروت 5/3 ميليارد دلار از سوي مجله فوربز در جايگاه دويست و پنجاه و هشتم ثروتمندان جهان قرار گرفت.
رابین لی یک کارآفرین چینی در زمینه اینترنت است که در سال 2010 با ثروت 5/3 ميليارد دلار از سوي مجله فوربز در جايگاه دويست و پنجاه و هشتم ثروتمندان جهان قرار گرفت. ثروت او از سال 2008 تاكنون تقريبا دو برابر شده است. رابين لي يكي از بنيان‌گذاران موتور جست‌وجوي اينترنتي پرطرفدار بايدو (Baidu) است.
رابين لي (يان‌هانگ لي) در 17 نوامبر سال 1968 در يانگ كوان در استان شانژي در چين متولد شد و بيشتر زمان كودكي خود را در آنجا سپري كرد. پدر و مادر او هر دو كارگران كارخانه بودند. لي چهارمين فرزند و تنها پسر از 5 فرزند خانواده بود. لي در دبيرستان يانگ كوان تحصيل كرد. او از كلاس‌هاي كامپيوتر مدرسه بسيار لذت مي‌برد و در بسياري از مسابقات برنامه نويسي در سطح شهر شركت مي‌كرد. رابين لي در سال 1987 در آزمون ورودي تحصيلات عالي ملي شركت كرده و موفق شد بالاترين رتبه در ميان
شركت‌كنندگان را از آن خود كند. وي سپس دانشگاه پكينگ را به عنوان كالج تحصيلي خود انتخاب كرده و در اين دانشگاه در رشته كارشناسي مديريت اطلاعات تحصيل كرد. لي در سال 1991 به ساني بوفالو در نيويورك ايالات متحده رفت تا در مقطع دكتراي علوم كامپيوتر ادامه تحصيل دهد. او البته بعدا تصميم گرفت برنامه دكتراي خود را به كارشناسي ارشد تغيير داده و در سال 1994 توانست مدرك كارشناسي ارشد خود را از اين دانشگاه دريافت كند.
رابين لي در سال 1994 به شركت خدمات اطلاعات IDD، بخشي از شركت داو جونز در نيوجرسي، پيوست. او در اين شركت در توسعه يك برنامه نرم‌افزاري براي ويراستاري آنلاين نشريه وال استريت ژورنال مشاركت داشت. رابين لي تا سال 1997 در شركت خدمات اطلاعات IDD باقي ماند. او به طور همزمان در سال 1996 يك الگوريتم امتيازدهي به سايت‌ها به نام رنك دكس را براي رتبه بندي صفحاتي در نتايج موتورهاي جست‌وجو ايجاد كرد. او توانست براي اين تكنولوژي يك حق امتياز از ايالات متحده دريافت كند. رابين لي بعدها اين تكنولوژي را براي موتور جست‌وجوي بايدو به كار برد.
رابين لي از سال 1997 تا اواخر سال 1999 در سيليكون ولي و براي يك شركت پيشتاز در موتورهاي جست‌وجوي اينترنتي به نام اينفوسيك كار مي‌كرد. يكي از دستاوردهاي نوآورانه لي سايت جست‌وجوي عكس Go.com بود. رابين لي با تجربيات و دانشي كه در علوم كامپيوتر كسب كرده بود در سال 2000 و به همراه اريك ژو شركت بايدو را تاسيس كرد. رابين لي از زمان تاسيس بايد و توانسته با بدست آوردن بيش از 70 درصد از سهم بازار در چين آن را تبديل به بزرگترين موتور جست‌وجوي چين و يكي از 5 موتور برتر جست‌وجوي مستقل در جهان كند. سهام بايدو براي اولين بار در سال 2005 در ناسداك عرضه شد، ولي نيز از همان زمان مديرعامل اين شركت است. رابين لي در سال 1998 كتابي به نام «جنگ كسب و كار در سيليكون ولي» را طبق تجربيات زندگي و كارش در سيليكون ولي تاليف كرد. وي همچنين در سال 2001 به عنوان يكي از ده فرد نوآور برتر چيني و در سال‌هاي 2002 و 2003 به عنوان يكي از ده فرد برتر در تكنولوژي اطلاعات در چين معرفي شد. رابين لي علاوه بر رياست بايدو يكي از اعضاي هيات مديره سازمان تحصيلات و تكنولوژي نيو اورينتال است كه فراهم كننده خدمات تحصيلي در چين است.
رابين لي در سال 1996در نيوجرسي ازدواج كرد. وي يك دختر دارد و در حال حاضر ساكن پكن است.
الهام جوادي
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۴:۵۰:۱۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد