روزالیا مرا، خانمی که در تاسیس «زارا» همراه همسرش بود

روزالیا مرا، خانمی که در تاسیس «زارا» همراه همسرش بود
روزالیا مرا همسر سابق آمانسیو اورتگا است که به همسرش در تولید لباس‌های زنانه در خانه شان کمک می کرد.
روزالیا مرا همسر سابق آمانسیو اورتگا است که به همسرش در تولید لباس‌های زنانه در خانه شان کمک می کرد.
شرکت آنها تبدیل به یکی از موفق‌ترين تولیدکننده‌هاي پوشاک، به نام‌ايندیتکس شد که مالک فروشگاه‌های زنجیره‌اي زارا است. روزالیا مرا در سال 2010 با ثروت 5/3 میلیارد دلار از سوی مجله فوربز به عنوان دویست و پنجاه و هشتمین ثروتمند جهان معرفی شد. روزالیا مرا و آمانسیو اورتگا در سال 2009 از یکدیگر جدا شدند، اما روزالیامرا همچنان مالک 7 درصد از سهام‌اين کسب و کار با فروش 5/14 میلیون دلار است.
روزالیا مرا گویه نچا در سال 1944 در لاکرونیا در گالیسیا متولد شد. او طراحی لباس را از همان خانه کوچکشان در اسپانیا و به همراه همسرش شروع کرد.‌اين زوج کسب و کار خود را تبدیل به یک شرکت چند میلیون دلاری کردند.
در اوایل دهه 1960 اورتگا، مدیر یک فروشگاه محلی لباس شد که تنها تعداد کمی از افراد ثروتمندتر آن منطقه از عهده خرید لباس‌های گران آن فروشگاه بر می‌آمدند. بنابراین او با خرید پارچه‌های ارزان‌تر در بارسلونا و برش دستی آنها با استفاده از الگوهای مقوایی شروع به تولید لباس‌هایي با قیمت پایین‌تر کرد و آنها را در فروشگاه‌های محلی به فروش رساند. او از سود حاصل از‌اين کار برای راه‌اندازی اولين کارخانه تولید پوشاک خود كه بعدا تبديل به زنجيره فروشگاه‌هاي معروف مد در دنيا؛ يعني زارا (ZARA) شد، در سال 1975 استفاده کرد. زارا به زودی به خاطر فروش محصولات با قیمت مناسبی که توسط طراحان با قابلیت در صنعت مد طراحی شده بودند، شهرت یافت. نخستین گزارش سالانه شرکت، هدف اورتگا را به‌اين صورت بیان می‌کند: «هدف زارا مردمي کردن صنعت مد بود. برعکس ‌اين ‌ايده که مد را به عنوان امتیاز خاصی برای افراد خاصی در نظر می‌گیرد، ما صنعت مد را در محصولاتمان به شکلی ارائه می‌کنیم که برای تمام مردم در دسترس بوده و از سلیقه‌ها، علایق و نحوه زندگی زنان و مردان الهام می‌گیریم.»
تجارت پرریسک اورتگا و خانم مرا نهایتا در سال 1985 منجر به شکل‌گیری ‌ايندیتکس برای معرفی زنجیره تولید پوشاک زارا با زنجیره‌های کوچک شد. گروه اينديتكس يك شركت بزرگ اسپانيايي و يكي از بزرگ‌‌ترين مجموعه شركت‌‌هاي مد جهان است. اين گروه از حدود 100 شركت كه كارشان مربوط به طراحي، توليد و توزيع پارچه است، تشكيل شده است.‌ ايندیتکس صاحب برندهايي چون زارا، ماسيمو دوتي، برشكا، اويشو، پول‌اند بر و غيره است. اين گروه با بيش از 14000 كارمند، حدود 4600 فروشگاه در 74 کشور جهان را اداره مي‌كند. اين گروه تقريبا تمام محصولاتش را خود طراحي و توليد مي‌كند. زارا و دیگر زنجیره‌های‌ ايندیتکس در‌ايتالیا، بریتانیا، ‌ايالات‌متحده، آمریکای لاتین، ژاپن و کویت فعالیت می‌کند.
روزالیا مرا در زمانی که سهام شرکت برای اولین بار در سال 2001 به عرضه عمومی گذاشته شد، مبلغ 600 میلیون دلار دریافت کرد که آن را به صورت نقدی در کسب و کار‌های مختلف از صنعت فیلم گرفته تا بیوتکنولوژی سرمایه گذاری کرد. او ريیس بنیاد پایدئیا است که به افراد با ناتوانی جسمی کمک می‌کند. خانم مرا همچنین سهام یک شرکت که کیت‌های شناسایی اثر انگشت نوزادان را تولید می کند و یک شرکت دیگر به نام زلتیا در مورد سرطان تحقیقات انجام می‌دهد را در اختیار دارد. وی همچنین سهامی در بخش‌های مختلف چون پرورش ماهی و هتل‌های زنجیره‌اي دارد.
روزالیا مرا دو فرزند دارد و در حال حاضر ساکن شهر لاکرونیا در اسپانیا است. خانم مرا جوایز زیادی را به خاطر مشارکتش در ارتقای جامعه اسپانیا دریافت کرده است.
الهام جوادی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۵:۲۵:۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد