الکساندر ماشکوویچ، سومین میلیاردر یوراسیان

الکساندر ماشکوویچ، سومین میلیاردر یوراسیان
الکساندر ماشکوویچ نفر سوم از گروه سه نفره بنیان‌گذاران امپراتوری معدن و فلزات در قزاقستان است که در سال 2010 به ثروت 3/3 میلیارد دلار در جایگاه دویست و هشتاد و هفتم ثروتمندان فهرست فوربز قرار گرفت.
الکساندر ماشکوویچ نفر سوم از گروه سه نفره بنیان‌گذاران امپراتوری معدن و فلزات در قزاقستان است که در سال 2010 به ثروت 3/3 میلیارد دلار در جایگاه دویست و هشتاد و هفتم ثروتمندان فهرست فوربز قرار گرفت.
او به همراه دو شریک دیگرش، پاتوخ شودییف و علی جان ابراهیم اویچ یک گروه سه نفره ایجاد کردند و از طریق معاملات در مواد معدنی، گاز و بانکداري در قزاقستان به ثروتی میلیاردی دست پیدا کردند. الکساندر ماشکوویچ یکی از سهامداران شركت منابع ملي يوراسيان است. الکساندر آنتونوویچ ماشکوویچ در 23 فوریه سال 1954 در فرونز در قرقیزستان در شوروی سابق به دنیا آمد. مادر او راشل یوف، یک وکیل مشهور در قزاقستان و پدرش آنتون یوف، یک دکتر متخصص بود. الکساندر ماشکوویچ در سال 1970 به دانشگاه ایالتی قرقیز رفت و از این دانشگاه با مدرک رشته زبان شناسی فارغ التحصیل شد.
او که تحصیلات خود را تا مقطع دکترا ادامه داده بود در آغاز تصمیم داشت در شغلی آکادمیک کار کند. الکساندر ماشکوویچ در سال 1981 جوانترین فارغ‌التحصیل دکترا در رشته خود در شوروی به شمار می‌رفت. اما در دوره پروستریکا (اصلاحاتی اقتصادی برای بازسازی اقتصاد شوروی که در ژوئن ۱۹۸۷ توسط رهبر وقت شوروی صورت گرفت) به حوزه کسب و کار و تجارت روی آورد. وی در سال 1995 به قزاقستان نقل مکان کرد.
الکساندر ماشکوویچ همکاری‌اش با شرکایش ابراهیم اویچ و شودییف را از سال 1992 شروع کرد. آنها موفق شدند کنترل فعالیت‌های خصوصی‌سازی در زمینه کروم، آلومینیوم و گاز را در قزاقستان به دست گیرند. آنها با تجمع سرمایه‌هایشان تبدیل به سهامداران اصلي شركت منابع ملي يوراسيان (ENRC)، يكي از بزرگترين گروه‌هاي منابع طبيعي جهان شدند. اين سه شريك از موسسان اين گروه هستند. در واقع در اواسط دهه 1990 و با فرآيند خصوصي‌سازي در قزاقستان سرمايه‌هاي شركت‌هاي زير مجموعه ENRC خريده شد و دارايي‌هاي اين شركت در سال 2006 تبديل به يك شركت واحد به نام ENRC شد.
گروه ENRC يك مجموعه شركت است كه در توليد الكتريسيته، مواد معدني و فرآوري مواد معدني مثل آلومينيوم و كروم، انرژي و لجستيك در قزاقستان فعاليت دارد. دفتر مركزي ENRC در لندن واقع شده است. اين شركت منابع فلزات را در قزاقستان و آفريقا اداره مي‌كند. ENRC همچنين معادن متعددي را در اروپاي شرقي و آفريقا خريده است. سود شركت ENRC در سال 2009 سودي در حدود 46/1 ميليون دلار از فروش 8/3 ميليارد دلاري شركت توليد برآورد شده بود. همچنين سود اين شركت در سال 2010 در حدود 197/2 ميليون دلار و درآمد آن در حدود 6/6 ميليارد دلار برآورد شده بود. در حال حاضر بيش از 72 هزار نفر براي اين امپراتوري بزرگ مشغول به كار هستند.
الکساندر ماشکوویچ همچنین یکی از مالکان شرکت مدیریت آلفرون در لندن است. این شرکت در مکان‌های مختلفی چون زامبیا، جمهوری دموکراتیک کونگو، اندونزی، کوزوو، روسیه و دیگر کشورها عملیات مربوط به معادن انجام می دهد.
الکساندر ماشکوویچ ازدواج کرده و دو فرزند دارد. وی در حال حاضر ساکن آلمانی است.
الهام جوادی
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ تیر ۱۳۹۰ ساعت ۱:۱۰:۱۷ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد